Парите
Бирата е по-евтина от водата в Чехия
Страната се гордее с това, че е първата световна дестинация за бирен туризъм

Една от най-големите пивоварни държави в света - Чехия, от години кани пивовари от цял свят, за да сподели своето ноу-хау.
„Тук познанията за бирата и всичко, свързано с нея, са просто изумителни“, признава Лиам Тахени, пивовар от Южна Австралия. Той дегустира бирата си в чешки бар и не е единственият: той е част от група от около двадесет други пивовари от Австралия, Канада и САЩ. Всички са били поканени от чешкото министерство на земеделието.
В програмата им по време на петдневната визита са включени срещи с микро- и макропивовари, производители на хмел, бармани и собственици на кръчми. Всички тези срещи са част от инициативата „дипломация чрез бира”. Програмата е създадена от чешкото правителство преди шест години, съобщи „Би Би Си“.
Дълго време засенчена от белгийските и баварските бири и от световния бум на IPA, Чешката република напомни на света, че в областта на бирата тя е експерт. И с право: страната, и по-специално Бохемия, най-западната й област, отдавна е известна с пивото си. В края на краищата, пенливото пиво се вари там от поне 993 година.
Към днешна дата чехите консумират повече бира на глава от населението от всяка друга нация в света (и почти два пъти повече от Австрия, втората най-голяма любителка на бирата). В много региони на страната бирата е по-евтина от бутилираната вода. Не е чудно, че страната се гордее с това, че е първата световна дестинация за бирен туризъм.
Макар че чешките бири дълго време са оставали непознати в останалата част на света – особено след 41 години зад Желязната завеса, което е затруднявало намирането им в чужбина – чешкият стил започва да се признават в бранша. От 2019 г. мрежа от дипломати и пивовари работи дискретно зад кулисите, за да ги популяризира и да насърчи чуждестранните пивовари да произвеждат автентични в чешки стил - свежи, плътни, с горчив привкус, често с маслен послевкус и с обилна пяна.
Според „Би Би Си“ стратегията, която Чешката република прилага с бирата, напомня на „Global Thai Program“, стартирана от Тайланд. Тази форма на кулинарна мека сила се появи през 2002 г. с цел да популяризира тайландската кухня в чужбина. Резултатът: програмата допринесе за разцвета на ресторантите по целия свят и популяризира страната в чужбина. Тази „гастро-дипломация“, както я нарече The Economist, доведе до достигането на 17 500 ресторанта през октомври 2023 г. – докато двадесет години по-рано те бяха само 5500.