Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Броят на новорегистрираните коли в ЕС със спад, но не и у нас

Анализи

Броят на новорегистрираните коли в ЕС със спад, но не и у нас

Пазарният дял на BEV електромобилите през първото тримесечие на 2025 г. в България се доближава до общия за блока

Броят на новорегистрираните коли в ЕС със спад, но не и у нас - Tribune.bg
Снимка:
© АРХИВ/БГНЕС

Броят на новорегистрираните автомобили в ЕС със спад през първото тримесечие на годината. Това става ясно от данните в доклада на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA).

Понижението е с 1,9 % спрямо първите три месеца на 2024 г. Сред причините за спада, експертите от ACEA посочват икономическите предизвикателства и непредвидимия пазар за автомобилните производители.

На този фон у нас отново отбелязваме годишен тримесечен ръст с общ брой от 11 608 регистрирани нови автомобила. Увеличението е минимално с 0,9 на сто спрямо първите три месеца на 2024 г.

Очкавано най-голям дял заемат бензиновите автомобили – 9622. Като при тях се отчита тримесечен ръст на годишна база от 3,9 на сто. В класацията следват дизеловите автомобили – 1042, но при тях е отчетен спад от близо 27 % спрямо същия период година по-рано. При изцяло електрическите автомобили (BEV) се наблюдава повишение от 12,5 на сто, като новорегистрираните автомобили от този сегмент са били 531. При хибридните електрически автомобили новорегистрациите са били 302, което е ръст от близо 40 на сто, а при plug-in хибридите имаме понижение от 16,5 на сто с регистрирани общо 111 превозни средства.

Делът на регистрираните BEV електромобили в ЕС е близък до този у нас - 15,2 на сто, което е значително по-ниско от прогнозираните по-рано нива. При хибридните електрически модели се запазва интерсът от страна на потребителите в ЕС, достигайки до 35,5 на сто пазарен дял или 964 108 регистрирани превозни средства, което им отрежда лидерска позиция, отчитат експертите от ACEA. На този фон общият пазарен дял на бензиновите и дизеловите автомобили в ЕС спада до 38,3 на сто спрямо 48,3 на сто през същия период на 2024 година. 

През първото тримесечие на 2025 г. продажбите на електрическите автомобили, задвижвани изцяло от батерии, нарастват с 23,9 на сто до 412 997 превозни средства или 15,2 на сто от общия пазарен дял в ЕС. Три от четирите най-големи пазара в ЕС, които представляват 63 на сто от всички регистрации на електрическите автомобили, задвижвани изцяло от батерии, отбелязват увеличение: Германия (+38,9 на сто), Белгия (+29,9 на сто) и Нидерландия (+7,9 на сто). За разлика от тях във Франция се наблюдава спад от 6,6 на сто.

Данните за първото тримесечие на 2025 г. показват и ръст на новите регистрации на хибридни електрически автомобили в ЕС с 20,7 на сто, водени от значителното увеличение на четирите най-големи пазара: Франция (+47,5 на сто), Испания (+36,6 на сто), Италия (+15,3 на сто) и Германия (+10,5 на сто).

Регистрациите на плъгин хибридни електрически автомобили се повишават с 1,1 на сто през първото тримесечие на 2025 г. до 207 048 превозни средства. Това се дължи основно на значителни повишения на обема за ключови пазари като Германия (+41,8 на сто) и Испания (+30,7 на сто). В резултат на това плъгин хибридните електрически автомобили са 7,6 на сто от общите регистрации на превозни средства в ЕС спрямо 7,4 на сто през първото тримесечие на 2024 година.

До края на първото тримесечие на 2025 г. регистрациите на бензинови автомобили отбелязват значително понижение от 20,6 на сто, като всички основни пазари отчитат спад. Той е най-рязък във Франция, където регистрациите се сриват с 34,1 на сто, следвана от Германия (-26,6 на сто), Италия (-15,8 на сто) и Испания (-9,5 на сто).

Със 779 817 нови автомобила, регистрирани досега, пазарният дял на бензиновите автомобили спада до 28,7 на сто спрямо 35,5 на сто през същия период на миналата година. По подобен начин пазарът на дизелови автомобили се свива с 27,1 на сто или пазарен дял от 9,5 на сто през първото тримесечие на 2025 г. Като цяло се наблюдават двуцифрени спадове на повечето пазари в ЕС.

Анкети