Автомобили
ЕК ще предложи облекчен режим за автомобилната индустрия във връзка с целите за CO2 на ЕС

Три години – такъв период на отсрочка за изпълнение на целите на ЕС за въглеродна неутралност планира да предложи ЕК за производителите на автомобили.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен заяви, че ще предложи по-облекчена тригодишна времева рамка за сектора, който в момента е изпревен пред редица предизвикателства свързани с производството.
Автомобилната индустрия в ЕС трябваше в срок до 2025 г. изцяло да се съобрази със стандартите за CO2 на блока, но на фона на редица трудности това изглежда трудно постижимо към настоящия момент.
Тази промяна няма да отмени правилата за емисиите, които трябва да бъдат изпълнени до 2025 г., но се предвижда автомобилният сектор да получи по-голяма гъвкавост в рамките на следващите три години, за да изпълни плавно заложените цели. Предложението ще бъде официализирано по-късно този месец, посочи Фон дер Лайен. На практика промените ще означават, че производителите на автомобили могат да не постигнат целта за тази година, стига да постигнат по-добри резултати през следващите две.
„Има ясно изразено искане за повече гъвкавост по отношение на целите за емисиите на CO2. Вместо годишното спазване на изискванията, компаниите ще получат три години“, каза Фон дер Лайен, като допълни, че компаниите все още ще имат ангажимента изпълнят същите цели.
Европейският съюз даде приоритет на борбата с изменението на климата и се съгласи до 2035 г. постепенно да преустанови продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене.
От тази година ЕС намалява средните емисии, които новите автомобили, продавани в 27-те страни от блока, могат да произвеждат. Производителите на автомобили ще бъдат заплашени от високи глоби, ако не се съобразят с изискванията.
Ръководителят на промишлеността на ЕС Стефан Сежурн настоя за гъвкавост в подкрепа на производителите на автомобили.
„Няма да наказваме индустрията, на която трябва да помогнем. На практика добрите ученици ще могат да капитализират усилията си, а тези, които изостават, ще имат повече време“, заяви Сежурне, приветствайки съобщението.
Предложението все още ще трябва да бъде одобрено от държавите от ЕС и Европейския парламент. Франция, Германия и Италия се обявиха против глобите.
Съобщението е част от стремежа на блока да защити автомобилната индустрия, в която работят 13 млн. души и която създава около 7% от БВП на Европа.
То също така е част от по-широките усилия на Фон дер Лайен да съживи конкурентоспособността на ЕС, който все повече изостава от САЩ и Китай.
Тя ще обяви своя „план за действие“ за автомобилния сектор на 5 март, след като проведе няколко кръга от разговори с лидери от индустрията за стъпките, които ЕС трябва да предприеме, за да подкрепи изпадналия в криза сектор.
Групи, които призовават за по-чисти правила за транспорта, обаче разкритикуваха предложението.
Групата за натиск „Транспорт и околна среда“ го определи като „безпрецедентен подарък за европейската автомобилна индустрия в средата на годината на съответствие“.
„Отслабването на правилата на ЕС за екологично чисти автомобили възнаграждава изоставащите и не прави нищо за европейската автомобилна индустрия, освен да я остави още по-назад от Китай по отношение на електрическите превозни средства“, каза Уилям Тодс, изпълнителен директор на групата за защита на екологично чистия транспорт.
„ЕС рискува да създаде много вредна несигурност относно прехода към електрически превозни средства в Европа“, подчерта Тодтс.