Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Енергетика
  3. Експерти за концесията на „Росенец“: Няма риск за енергийните доставки за България

Енергетика

Експерти за концесията на „Росенец“: Няма риск за енергийните доставки за България

Експерти за концесията на Росенец: Няма риск за енергийните доставки за България - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Ще поскъпнат ли горивата, ако бъде прекратена концесията на пристанище „Росенец“? Темата коментират директорът на програма „Енергетика и климат“ в Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров и  енергийният експерт и член на УС на „Свободен енергиен пазар“ Виктор Минчев.

Категоричното мнение на експертите е, че няма риск за сигурността на енергийните доставки за България, независимо кой управлява терминала в „Росенец“, рафинерията и прилежащата инфраструктура.

Според тях страната ни може да функционира, дори изцяло да бъде спрян вносът на руски петрол.

Няма риск за сигурността на енергийните доставки за България, независимо кой управлява терминала в Росенец, рафинерията и прилежащите инфраструктура, каза Мартин Владимиров в ефира на Нова тв.

Той припомни, че през последните повече от 18 месеца в цяла Европа руски активи в преработващия сектор, препоръчващия нефтен сектор, са поставени под специален надзор от различни правителства. Сред тях са тези на Германия Италия.

„Това се прави, за да се гарантира сигурността на доставките, а това не предизвика никаква криза“, каза той.

„Това, че държавата поема контрола, не е национализация, това е временно, това е временен контрол. Например в Италия се обяви временен контрол над рафинерията в Сицилия, която също бе собственост на „Лукойл“. Италианското правителство използва своята златна акция, както в България има златна акция, в енергията и веднага бяха диверсифицирани доставките. Българската рафинерия също може да функционира изцяло без руски петрол“, обясни Владимиров.

Той каза също, че цените на горивата на родните бензиностанции би трябвало да са по-ниски.

„Моите изчисления показват, че между 20 и 25 стотинки надолу може да е цената на горивата. В този ред на мисли аз задавам въпроса какво се случва с облагането на тази свръхпечалба, за което обещаваше служебния кабинет. Трябваше да се измисли механизъм, с който свръхпечалбата и приходите от нея към държавата да се разпределят обратно към потребители“, каза още Владимиров.

Анкети