Енергетика
Расте глобалното търсене на петролни танкери
В света се наблюдава бум на строителството на танкери за превоз на нефт и нефтени продукти. Това е свързано с преориентирането на потоците на енергоносителите към азиатските държави, съобщи агенция Блумбърг.
„По данни на брокерската къща Braemar, през първото тримесечие на 2023 г. са поръчани 38 средни танкери, в резултат на което за корабостроителите този период е станал най-натоварения от 2013 г. насам. По информация на корабния брокер Simpson Spence Youn, броят на новите танкери, получили международни серийни номера, тази година са 28 като за цялата 2022 г. броят им е бил само 31“, се казва в информацията на Блумбърг.
Според агенцията за анализи Kpler, средният общ обем на нефта и петролните продукти, които се намират в момента на борда на морски съдове, надвишава 200 млн. барела, като през 2021 г. този показател е бил 177 млн. барела.
Експертите на Блумбърг посочват като причина за нарастването на флота от танкери увеличаването на дела на азиатските държави в световната преработка на петрол. В резултат на пандемията от коронавирус през 2020-2021 г., която доведе до намаляване на търсенето на горива, значителен брой рафинерии в САЩ и ЕС затвориха или намалиха капацитета си за преработка. В същото време в Азия и Близкия изток производственият капацитет се разширява, в резултат на което износът от тези региони сега се увеличава.
По-рано Блумбърг съобщи, че американските търговци са били принудени да използват голямотонажни танкери за транспортиране на нефт до Европа, тъй като корабите, превозващи по-малки обеми, вече са били резервирани за руските енергийни ресурси и цените на превозите им са се повишили значително.
В края на 2022 г. Организацията на държавите износителки на петрол отбеляза значително увеличение на разходите за превоз с танкери във всички направления: по-малките кораби от типа „Афрамакс“ поскъпнаха повече от другите, тъй като рафинериите се зареждаха с руски петрол в навечерието на ембаргото на ЕС. Цените на големите танкери VLCC (Very Large Crude Oil Carriers) се увеличиха средно с 21%, докато тези от среден клас се увеличиха с 13% на фона на недостига на свободни кораби.