Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Енергетика
  3. Икономическо предизвикателство: Новите ядрени проекти в Европа са скъпи, заради високите разходи за строителство

Енергетика

Икономическо предизвикателство: Новите ядрени проекти в Европа са скъпи, заради високите разходи за строителство

Ядреното бъдеще на Европа ще зависи от новаторски модели на финансиране и силна държавна подкрепа за балансиране на разходите с нейната жизненоважна роля в енергийния преход, се посочва в доклад на S&P Global Ratings

Икономическо предизвикателство: Новите ядрени проекти в Европа са скъпи, заради високите разходи за строителство - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Според S&P Global Ratings изграждането на нови ядрени реактори в Европа продължава да бъде икономическо предизвикателство поради високите разходи за строителство, значителните финансови рискове и необходимостта от силна правителствена подкрепа, въпреки решаващата им роля за декарбонизацията и енергийната сигурност.

Ядрената енергетика е на път да изиграе решаваща роля в усилията на Европа за декарбонизация и енергийна сигурност, но финансовите и логистичните предизвикателства при изграждането на нови реактори остават огромни, отбелязва „Евронюз“.

Високите разходи за строителство, финансовите рискове и зависимостта от държавна подкрепа превръщат подобни проекти в трудно преодолимо предизвикателство за повечето доставчици на комунални услуги в Европа, се посочва в доклад на S&P Global Ratings, чиито автори са Клер Модуит-Ле Клерк и Еманюел Дюбоа-Пелерин.

Високи разходи и рискове за нови ядрени проекти

„Новото строителство на ядрени блокове в Европа е скъпо, рисковано и ще изисква значително финансиране“, предупреждава докладът, цитирайки извънредните разходи на модерното ядрено строителство.

Цената за една нощ на нови европейски реактори, която изключва финансирането по време на строителството, надхвърля 10 милиона евро за мегават.

За типична двойка европейски реактори това означава инвестиция до 50 милиарда евро, сума, която далеч надхвърля финансовия капацитет на повечето европейски енергийни компании, с изключение на EDF.

Разходите за изграждане на нови ядрени проекти в Европа „също са около пет пъти по-големи от проектите за офшорни вятърни паркове в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие“, се казва в доклада.

Финансовото напрежение за изграждането на нови ядрени проекти е илюстрирано от опита на EDF, тъй като френският енергиен гигант едновременно управлява изграждането на два мащабни проекта, Hinkley Point C в Обединеното кралство и Flamanville във Франция.

Превишаването на разходите и закъсненията в тези проекти подкопаха кредитния рейтинг на EDF и подчертаха „повишените рискове за изпълнение и непредвидени рискове“, присъщи на ядрените проекти, според доклада.

За европейските комунални услуги високите капиталови разходи за ядрено строителство „обикновено разтягат корпоративните баланси“ и изискват дългосрочни гаранции за приходи, за да се гарантира финансова стабилност, предупреждава S&P Global.

Стратегическа роля на ядрената енергия в енергийния микс на Европа

Въпреки високите си разходи, ядрената енергия предлага различни предимства, особено в контекста на енергийната криза в Европа след нахлуването на Русия в Украйна. Докато ЕС беше силно зависим от руския газ преди 2022 г., уранът - суровината за ядрена енергия - идва от по-стабилна и диверсифицирана база от доставчици, намалявайки геополитическите уязвимости.

Атомните централи също така генерират стабилно, нисковъглеродно електричество, осигуряващо стабилна продукция за балансиране на периодичността на възобновяеми енергийни източници като вятър и слънце.

Европейският съюз разчита на ядрената енергия за приблизително 20% от производството на електроенергия и 15% от твърдия си капацитет.

Както се отбелязва в доклада: „проектите за ново строителство са ключови в Европа за поддържане на дела на ядрената енергия на около 20% в енергийния микс и за допълване на нарастващия дял на възобновяемите енергийни източници“.

Класификацията на Европейския парламент на ядрената технология като „зелена“, съгласно таксономията на ЕС за устойчиви дейности, засилва нейната инвестиционна привлекателност чрез улесняване на достъпа до устойчиво финансиране.

Застаряващата ядрена инфраструктура засилва неотложността на новите проекти

Тъй като средният реактор в Европа сега е на 40 години, много централи са планирани за извеждане от експлоатация до 2040 г.

Навременната подмяна на тези реактори е от решаващо значение за избягване на недостиг на електроенергия, особено когато търсенето на енергия нараства.

Електрификацията на индустриите и нарастващите енергийни нужди на центровете за данни – според изчисленията ще увеличат търсенето на мрежата с 10–15 тераватчаса годишно – правят аргументите за стабилни и декарбонизирани източници на електроенергия като ядрената още по-силни.

Предизвикателства и иновации във финансирането

Самата цена на ядреното строителство изисква силно участие на държавата.

Никоя европейска компания за енергийни услуги в момента не може да предприеме такива проекти без механизми, подкрепени от правителството, отбелязва докладът, добавяйки, че „всички настоящи механизми за финансиране, предвидени за ново строителство на ядрена енергия, включват силна подкрепа от данъкоплатците или потребителите“.

Тези механизми включват субсидирани държавни заеми, модели на регулирана база активи (RAB) и договори за разлика (CfD), които помагат за разпределяне на разходите и смекчаване на финансовите рискове. Има много примери за подкрепяни от държавата ядрени проекти.

В Чешката република правителството си партнира с корейската KHNP за разработване на нови реактори, включително „Дуковани 5“, с финансиране, улеснено чрез държавни механизми.

По подобен начин амбициозните планове на Полша за до шест реактора, подкрепени от държавни заеми и междуправителствено финансиране, имат за цел да укрепят нейните цели за енергийна независимост и декарбонизация. В Словакия, новозавършеният реактор „Моховце 3“ започна работа в края на 2023 г., увеличавайки вече съществуващия ядрен потенциал на страната.

Във Франция EDF планира да пусне в експлоатация между 6 и 14 нови реактора с мощност от 10–24 гигавата от края на 2030 г. Въпреки това не са взети окончателни инвестиционни решения, а липсата на ясни планове за финансиране подчертава предстоящите предизвикателства.

Докладът обаче предупреждава, че дори и с новаторски модели на финансиране, финансовата тежест на ядрените проекти остава значителна.

Докладът предполага, че повторното пускане в експлоатация на наскоро затворени реактори може да предложи по-бърза и по-евтина алтернатива на изграждането на нови.

Този подход се обмисля в Белгия – както отбеляза наскоро системният оператор Elia в своето проучване за 2036–2050 г. – и Испания, но е изправен пред значителни политически и регулаторни пречки в страни като Германия, където обществената и правителствената опозиция остава силна.

Докладът на S&P Global подчертава двойствеността на ядрената енергия като едновременно жизненоважно решение за енергийните нужди на континента и монументално начинание, което разширява капацитета както на комуналните услуги, така и на правителствата.

Високите разходи, дългите срокове и зависимостта от правителствена подкрепа са предизвикателство за нови проекти, дори когато остарелите реактори изискват спешна подмяна.

Пускането в експлоатация на стари централи предлага потенциална алтернатива, но е изправено пред политически пречки. Държави като Франция и Полша напредват в плановете си, но забавянето на инвестиционните решения разкрива стръмния път пред тях.

Ядреното бъдеще на Европа ще зависи от новаторски модели на финансиране и силна държавна подкрепа за балансиране на разходите с нейната жизненоважна роля в енергийния преход.

Анкети