Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Имоти
  3. Експерт: Заради инфлацията купувачите на имоти се преориентираха към обзаведени жилища или такива за довършителни работи

Имоти

Експерт: Заради инфлацията купувачите на имоти се преориентираха към обзаведени жилища или такива за довършителни работи

Водещи за ценовата тенденцията тази година ще са лихвените равнища и това откъде ще дойде новата строителна продукция

Експерт: Заради инфлацията купувачите на имоти се преориентираха към обзаведени жилища или такива за довършителни работи - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Войната в Украйна и инфлацията в България тласнаха цените на имотите рязко нагоре в началото на 2022 година и това продължи месеци наред, преди на пазара да се забележат индикации за връщане към нормалните ценови нива. Това коментира Димитър Христов, мениджър отдел  „Инвестиции и ново строителство“ в агенция за недвижими имоти, предава БНР.

По думите му войната в Украйна е довела до скок на цените на имотите, но и до поуката за желаещите да инвестират в имоти като в сигурен актив - добре да преценят къде да го направят и кои ще са имотите, които в подобна ситуация, биха запазили спестяванията им.

„Видяхме в страната и особено по морето доста имоти, които се продаваха от руснаци, като това доведе и до увеличение и на цените на наемите. Стигнахме предпандемичните нива на заетост, видяхме доста хора, които се върнаха отново в големите градове, допълнително в страната се появиха доста украински граждани, търсещи убежище, бягайки от войната. На първо време те наемаха имоти, а по-късно част от тях решиха да купят имоти. В този период станахме свидетели и на още едно събитие, което е с цел покупка на гражданство, видяхме руски и украински граждани, които искат да станат европейци, които решиха да направят инвестиция, за да получат българско гражданство“, обясни Христов.

Не се очаква тази година да има покачване на цените на жилищните имоти в София, коментира Христов.

„Ще запазим тези темпове, които сме достигнали, не очаквам да се покачват повече цените на имотите. Стигнахме едно ниво на насищане и смятам, че занапред цените ще запазят тези темпове“, допълни той.

По думите му водещи за ценовата тенденцията тази година ще са лихвените равнища и това откъде ще дойде новата строителна продукция. От миналата година виждаме строители, които строят и не искат да продават, защото от ден на ден се покачва стойността на продукцията им, коментира експертът. Той отбеляза, че вече се увеличава „ножицата" между очакванията на купувачите на недвижими имоти и желанията на продавачите.

В рамките на миналата година в София са реализирани около 34 000 сделки.

Това, което видяхме миналата година заради голяма инфлация, е, че голяма част от купувачите се преориентираха и решиха да купуват имоти, които са за довършителни работи и обзаведени, каза Христов и обясни, че това е вдигнало средната цена за квадратен метър, но пък за купувачите спестява стреса от това колко ще е крайната цена на жилището.

Тенденцията за повишаване на лихвените проценти не се е отразила на желанието на купувачите. През третото тримесечие на миналата година се отчита малко повече от 15 процента спад на броя сделки, а през четвъртото тримесечие – спадът вече е над 17% спрямо същия период на предходната година.

Срокът на реализация на един имот през изминалата година е бил 29 дни, като всичко зависи от това дали имотът е на пазарна цена и в търсените райони, коментира Христов и изтъкна, че все още има „глад" за качествени имоти - на добра цена и с добра локация.

Анкети

Financialtribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.