Мрежата
Асоциация за защита на потребителите: Прокуратурата и държавата да разследват мобилните оператори
Прокуратурата и държавните органи в лицето на Народното събрание, Министерския съвет, КЗК, КЗП, КРС трябва да започнат мащабно разследване на мобилните оператори „Виваком“, А1 и Yettel, които за поредна трета година вдигат месечните абонаментни такси с между 4 и 9.5%, оправдавайки се с инфлацията. Това е становището на Асоциацията за защита на потребителите изпратено до медиите.
„Мобилните оператори са в монополно положение, защото държавните органи са допуснали неравноправни клаузи в общите условия на мобилните оператори. Виновните трябва да бъдат разследвани от прокуратурата“, заяви Пейо Майорски, председател на АЗП.
„Министерският съвет и Народното събрание трябва да предприемат законодателни промени в посока за защита на потребителите и да се спазват европейските директиви. В останалите страни-членки на ЕС регулаторните органи постоянно глобяват телекомите заради неравноправни клаузи. В България това никога не се е случвало“, подчерта Майорски.
Според АЗП, предстоящото увеличение на месечните такси към потребителите, е можело да бъде избегнато, ако КРС и КЗП са изпълнили своите задължения по закон. Законът за защита на потребителите казва, че когато е предвидено държавен орган (в случая Комисията за регулиране на съобщенията) да одобрява общите условия на договорите с потребители и последващи изменения в тях, те се изпращат на КЗП за становище за наличие на неравноправни клаузи и чак след като ги одобри, тези общи условия влизат в сила. Клаузата, предмет на настоящия спор, предвижда увеличение на месечната абонаментна такса при обективни икономически предпоставки, а в общите условия няма реципрочна на тази, че при обективни пазарни предпоставки (например дефлация), ще бъде намалена.
Пейо Майорски пояснява, че през годините при дефлация цените е трябвало да бъдат намалявани от мобилните оператори, което не са правили.
Така се получава вреда за потребителя, която води до значително неравновесие между правата и задълженията на търговеца и клиента, категорични са от АЗП и допълват, че тази неравноправна клауза е можело да бъде отхвърлена от КРС и КЗП, преди да бъдат приети общите условия. Тъй като става дума за краткосрочни договори и нормални икономически процеси, телекомите би трябвало да могат към момента на ценообразуване на услугата да предвидят и пресметнат обичайната инфлация, която се движи в прогнозируеми рамки.
„Възниква въпросът защо КРС и КЗП са позволили да съществува неравноправната клауза в общите условия на мобилните оператори, която поражда сериозен спор между телекомите и потребителя", коментира Пейо Майорски.
Според него това показва, че КРС и КЗП са защитавали интересите на мобилните оператори от дълги години. Освен това телекомите са получавали държавни помощи заради по-скъпия ток, която сметка отново се плаща от потребителите.
По думите му на този фон се откроява и оглушителното мълчание на КЗК, която би трябвало да се намеси, защото има картел и монополно положение между операторите. Същевременно прокуратурата също трябва да влезе и да разследва самите телекоми.