Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. Асоциация за защита на потребителите: Прокуратурата и държавата да разследват мобилните оператори

Мрежата

Асоциация за защита на потребителите: Прокуратурата и държавата да разследват мобилните оператори

Асоциация за защита на потребителите: Прокуратурата и държавата да разследват мобилните оператори - Tribune.bg
Снимка:
© Dean Moriarty/Pixabay

Прокуратурата и държавните органи в лицето на Народното събрание, Министерския съвет, КЗК, КЗП, КРС трябва да започнат мащабно разследване на мобилните оператори „Виваком“, А1 и Yettel, които за поредна трета година вдигат месечните абонаментни такси с между 4 и 9.5%, оправдавайки се с инфлацията. Това е становището на Асоциацията за защита на потребителите изпратено до медиите.

Телекоми с нови повишения на цените: Vivacom вдига месечния абонамент с 4,7%

„Мобилните оператори са в монополно положение, защото държавните органи са допуснали неравноправни клаузи в общите условия на мобилните оператори. Виновните трябва да бъдат разследвани от прокуратурата“, заяви Пейо Майорски, председател на АЗП.

„Министерският съвет и Народното събрание трябва да предприемат законодателни промени в посока за защита на потребителите и да се спазват европейските директиви. В останалите страни-членки на ЕС регулаторните органи постоянно глобяват телекомите заради неравноправни клаузи. В България това никога не се е случвало“, подчерта Майорски.

Според АЗП, предстоящото увеличение на месечните такси към потребителите, е можело да бъде избегнато, ако КРС и КЗП са изпълнили своите задължения по закон. Законът за защита на потребителите казва, че когато е предвидено държавен орган (в случая Комисията за регулиране на съобщенията) да одобрява общите условия на договорите с потребители и последващи изменения в тях, те се изпращат на КЗП за становище за наличие на неравноправни клаузи и чак след като ги одобри, тези общи условия влизат в сила. Клаузата, предмет на настоящия спор, предвижда увеличение на месечната абонаментна такса при обективни икономически предпоставки, а в общите условия няма реципрочна на тази, че при обективни пазарни предпоставки (например дефлация), ще бъде намалена.

Пейо Майорски пояснява, че през годините при дефлация цените е трябвало да бъдат намалявани от мобилните оператори, което не са правили.

Така се получава вреда за потребителя, която води до значително неравновесие между правата и задълженията на търговеца и клиента, категорични са от АЗП и допълват, че тази неравноправна клауза е можело да бъде отхвърлена от КРС и КЗП, преди да бъдат приети общите условия. Тъй като става дума за краткосрочни договори и нормални икономически процеси, телекомите би трябвало да могат към момента на ценообразуване на услугата да предвидят и пресметнат обичайната инфлация, която се движи в прогнозируеми рамки.

„Възниква въпросът защо КРС и КЗП са позволили да съществува неравноправната клауза в общите условия на мобилните оператори, която поражда сериозен спор между телекомите и потребителя", коментира Пейо Майорски.

Според него това показва, че КРС и КЗП са защитавали интересите на мобилните оператори от дълги години. Освен това телекомите са получавали държавни помощи заради по-скъпия ток, която сметка отново се плаща от потребителите.

По думите му на този фон се откроява и оглушителното мълчание на КЗК, която би трябвало да се намеси, защото има картел и монополно положение между операторите. Същевременно прокуратурата също трябва да влезе и да разследва самите телекоми.

Анкети

Financialtribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.