Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. Доц. Николай Цонков, СИНПИ: Трябва 0,9% от БВП да бъдат давани за висшето образование

Мрежата

Доц. Николай Цонков, СИНПИ: Трябва 0,9% от БВП да бъдат давани за висшето образование

Доц. Николай Цонков, СИНПИ: Трябва 0,9% от БВП да бъдат давани за висшето образование - Tribune.bg
Снимка:
© кадър

Необходимо е да има консенсус и висшето образование да бъде приоритет за всички политически партии. То гарантира националното и духовното развитие на България, не просто обслужва икономиката. Това каза в ефира на България он ер доц. Николай Цонков - експерт от СИНПИ, който е университетски преподавател.

„Повече от 10 години висшето образование беше неглижирано и подценявано, водено към ликвидация. Тази политика по различен начин се прилага чрез финансирането. На системата се гледа просто като на едни потоци от пари. Не се вижда колко е важна тази система“, изтъкна той.

По думите му висшето образование е част от националната сигурност на България.

„Когато не функционира добре средното образование, ние сме ограничени по отношение на подбор. Най-големият проблем е демографската криза", заяви Цонков. 

Според него висшето образование може да бъде много ефективен процес за справяне с демографската криза, но са нужни точните политики и тяхното правилно прилагане.

„Необходимо е да има консенсус и висшето образование да бъде приоритет за всички политически партии. То гарантира националното и духовното развитие на България, не просто обслужва икономиката“, подчерта Николай Цонков.

Той счита, че трябва да се промени моделът на финансиране на висшето образование.

„Трябва 0,9% от БВП да бъдат давани за висшето образование. Важно е по какъв начин се разпределят средствата в рамките на системата. Имам усещане, че тя е правена от ChatGPT. Не се отчитат много важни критерии“, отбеляза доц. Цонков.

На въпрос не са ли прекалено много университетите у нас, той отговори, че имаме 52 университета и отбеляза, че не са много. Представителят на СИНПИ даде за пример Словакия и Австрия, които имат същия брой университети, но качеството им е по-високо.

„Трябва да правим разлика между отделните университети, но потенциала го има в системата. Трябва да се помисли по въпроса как държавата регулира качеството. Има достатъчно средства за всички, въпросът е как се разпределят те“, обясни Николай Цонков.

Анкети