Мрежата
Контейнеровоз се заби в мост на Ротердам
Контейнеровоз изсипа 5 контейнера, след като се заби в мост на Ротердам, съобщиха телевизиите Нос и Реймонд. Причините за инцидента се изясняват. Полицията е взела показания от капитана. Тепърва ще става ясно колко ще струва ремонта на плавателния съд за компанията и възстановяването на моста от нидерландската община, пише в блога си българският журналист Апостол Апостолов.
Очевидци разказали, че силен грохот се чул около 8:45 сутринта на 11 септември. Един от тях разказал, че гледал как четири от контейнерите свободно плавали в реката, а петият направо потънал. Корабът дори не спрял.
Друг очевидец допълва, че следващият кораб видимо рязко спрял на място, тъй като падналите контейнери безконтролно се носели към него. „Едва ли капитанът на контейнеровозът не е разбрал“, пита се очевидецът.
От пристанището в Ротердам заявиха, че контейнеровозът е аварийно акостирал в близост до централата на една от телевизиите. Четирите контейнера вече са обезопасени. Все още не е ясно какво е съдържанието.
Една от версиите, по които се работи е, че капитанът не е преценил правилно височината на моста.
Това е поредната ситуация, при която по някаква причина плавателен съд се забива в мостово съоръжение. Една от най-честите грешки е неправилно преценяване. Затова, за да се избегнат занапред подобни инциденти като този в Ротердам, много от общините в Нидерландия и Белгия започнаха с лични и европейски средства поетапно да повдигат мостовете. Такъв проект е заложен и в започналото генерално разширение на възлов канал между двете съседки.
Ремонтните дейности по пограничния канал Юлиана“ започнаха през август и ще продължат няколко месеца. През този период той ще бъде разширен и с метри вкопан, за да преминават още по-големи кораби и баржи.
Модернизацията освен че ще създаде хаос в морския транспорт, ще струва почти 1 милиард евро. Процесът по затварянето на канала се подготвя от една година.
Разширяването на водния канал е част от комплексни мерки както в Нидерландия, така и в съседна Белгия. Властите във фламандската част вече са започнали реновация на ключовия пограничен канал „Алберт“, който свързва най-големите индустриални зони в провинция Лимбург с пристанището в Антверпен.
За да могат да преминават огромни кораби, много от провинциите направиха повдигане на десетки мостове по протежението на канала. Последната такава голяма инфраструктурна модернизация приключи през миналото лято в района на Хаселт където се намират три от водните асансьори за кораби и баржи.
Каналът „Алберт“- двигателят на фламандската икономика
Каналът „Алберт“ е 129 километров речен път в Белгия, който свързва по пътя си малки и по-големи населени места с пристанищата в Антверпен, градовете Генк. Наричат го двигателят на фламандската икономика.
Първата копка е направена от крал Алберт I на 1 май 1930 г. Строителството отнема 9 години. 12 000 души са били наети за ръчното изкопаване. На юли 1939 г. по канала минава първият кораб, който носи името на монарха.
Скоро след като каналът е пуснат в експлоатация, избухва Втората световна война и нацистка Германия нахлува в Белгия. За да се спре германското нашествие, много мостове над канала са взривени. Въпреки това, два моста остават непокътнати, което позволява на германската армия да напредва бързо.
Икономическо значение
Днес каналът Албърт е с голямо икономическо значение за страната. В следвоенните години през него са преминавали баржи, пренасяли годишно по 15 милиона тона товар. В края на шейсетте е достигнат рекорд от 40 милиона тона.
През годините каналът е модернизиран няколко пъти. В началото на седемдесетте е разширен до 100 метра за преминаване на по-големи кораби. В началото на новото хилядолетие е извършена втора модернизация, която включва издигане на всички мостове по протежението на канала. В резултат вече може да се транспортират контейнери, наредени на четири реда на палубата на кораба. Последният ремонт на мост бе при Хаселт през лятото на миналата година.
С модернизацията каналът създава предпоставки за развитие на множество индустриални зони по пътя между пристанищата Антверпен и Генк.
По последни данни в момента годишно се транспортират по 36 милиона тона стоки, разказва директорът на Фламандската компания за водни пътища, която управлява канала Крис Данкертс за обществената телевизия по повод 85-ия юбилей на вътрешния плавателен път.
Ако всички тези стоки се транспортираха с камиони по ключовата магистрала E313, щяхме да сме в трафика от сутрин до вечер. Според него благодарение на канала пътищата по неговото протежение се олекотяват с по 5000 камиона на ден.
Каналът Албърт също е основен източник на питейна вода. Около 40% от фламандските семейства черпят вода от него, като първо минава щателна филтрация.
Инфраструктурни шедьоври
Освен като основен транспортен път каналът може да се разглежда и като чудо на инженерното развитие - воден асансьор с помпи, които вдигат и свалят на отделни нива натоварените баржи за и от порта в Генк.
За последната реновация на прилежащия мост през 2021 г. са използвани 4,7 млн. евро от бюджетите на провинция Лимбург, водната компания и Европейският фонд за регионално развитие.
Ежедневно соларен таймер отбелязва преминаването на стотици посетители , които спират минават през него ежедневно или просто спират да се насладят на издигащите се баржи и тоновете изливаща се вода от шлюзовете към мини ВЕЦ.