Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. От „Ние, потребителите“ искат унифицирани изисквания за етикетите на цените в Закона за еврото

Мрежата

От „Ние, потребителите“ искат унифицирани изисквания за етикетите на цените в Закона за еврото

Хората не могат да се ориентират дали цената е в лева или в евро, особено когато има промоции, намаления и специални предложения

От Ние, потребителите искат унифицирани изисквания за етикетите на цените в Закона за еврото - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Потребителите се заблуждават от начина на представяне на цените в лева и в евро и на условията за продажбата на стоките в магазини, които вече въведоха доброволно двойното обозначаване, коментира основателят на „Ние, потребителите“ Габриела Руменова в студиото на Euronews PrimeTime.

„Хората не могат да се ориентират дали цената е в лева или в евро, особено когато има промоции, намаления, специални предложения с клиентски карти и т.н. Това се случва най-често при червен или друг цвят етикет, който обичайно се свързва с отстъпки, върху който са посочени две цени - в лева и в евро, и редовната цена - значително по-дребна по размер. Така хората остават с впечатлението, че двете по-едро изписани цени са в лева – едната е редовната, другата – намалената, и че ще платят посочената в евро стойност в лева“, даде пример тя.

Заради множество сигнали, през миналата седмица, „Ние, потребителите“ изпрати писмо до представители на правителството с молба тези практики да се вземат предвид при предстоящите промени в Закона за въвеждането на еврото в България и да се въведе задължителна разпоредба за еднакъв размер на шрифта при изписването на цифрите и буквите при представянето на стойността и валутата, за която се отнася.

Предложеният от кабинета законодателен текст гласи следното: „Двете цени са придружени с изписване на съответната валута, отличителен знак или съкращение, направено с еднакъв размер на шрифта, вид и цвят, позволяващо лесното им разпознаване.“ Очаква се промените в Закона за еврото да бъдат приети до края на следващата седмица.

Според Габриела Руменова в някои случаи срещаните към момента некоректни практики при обозначаването на цените се прилагат умишлено, а в други – от незнание на търговците, което обаче не ги оневинява.

„След 8 август, когато ще бъде задължително двойното обозначаване на цените, при намаления трябва да има три цени – редовната и намалената в лева и намалената – в евро. В момента етикетът умишлено се претрупва – има стара и нова цена в лева и в евро, процент на отстъпката и пр. – нещо, което не са длъжни по закон да правят, няма да бъдат и след 8 август. Това обърква потребителя и той не може да се ориентира какво ще плати“, обясни тя. 

По отношение на превалутирането Руменова посочи, че този въпрос все още по-малко се коментира от потребителите, тъй като към момента все още не плащат в евро и дори и да има неточности, те не са реално ощетени от тях. На следващ етап обаче това ще се счита за нарушение на закона и ще подлежи на санкция.

В отговор на въпрос на водещия Николай Лефеджиев тя обърна внимание на практиката на някои чужди производители на облекла да поставят на етикетите „средна европейска цена“, която е по-висока с до 15% от цените във валути на други държави извън еврозоната, включително и в лева. Експертът изрази мнение, че за да се спази духът на закона – въвеждането на еврото само по себе си да не води до увеличаването на цените за потребителите, поне до края на следващата година за тези артикули трябва да се прилага левовата равностойност и когато започнем да се разплащаме в евро.

Анкети

Financialtribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.