Мрежата
Забавяне в зарядната инфраструктура заплашва екоцелите на Нидерландия

От блога на Апостол Апостолов:
Липсата на капацитет по мрежата и на много места остаряла инфраструктура ще се оказва все по-голяма проблем при изграждането на нови зарядни станции в Нидерландия.
Въпреки, че през последната година броят на зарядните точки бележи ръст, очакванията са, че през идните години ще има периоди на спадове в плановете заради претоварената елмрежа. Другият проблем е чисто кадрови – секторът изпитва недостиг на монтажисти.
Проблемите, за които стана дума, изправят страната пред проблем, че не може да изпълни поставените цели в тази сфера. Според национална стратегия до 2030 година всеки квартал трябва да има по една точка на зареждане на пешеходно разстояние през няколко преки. Към момента в цялата страна са изградени близо 184 000 точки или нанесени на картата представлява 83% покритие.
Все още голямо предизвикателство пред местните власти е да покрият с достатъчно точки за зареждане в бизнес парковете. Но заради запълнената мрежа проблемът стои на дневен ред за разрешаване. А докато не бъде решен – не може да бъде изпълнена друга „зелена цел“ на ниската земя – само електрически бусове да зареждат магазините в централните градски части.
Заради проблема с мрежата страда и енергоемката индустрия на страната, която макар и да проглуши ушите на две правителства, до кардинално решение така и не се е стигнало. Някакви зачатъци на слушаемост се появиха едва през пролетта. От съобщение на кабинета стана ясно, смята да промени законодателството, с което да се ускори изграждането и разширението на електрическата мрежа в цялата страна.
Забързването идва и след предупреждение на мрежовия оператор TenneT, че за следващите 10 години няма да има допълнителен капацитет за присъединяване на нови мощности в електрическата мрежа на Северна Холандия. По тази причина все по- големи енергоемки компании ще попадат във въпросните списъци на чакащите. Проблемът може да се задълбочи от 2026 г. когато заради неадаптираната елмрежа може да се стигне до претоварване и прекъсвания на някои места.
Кръгът с проблемите се затваря и топката е полето на правителството и по друг показател. Проблемът с мрежата прави невъзможно намерението на индустриалците да изграждат екологични мощности, да преследват зелени цели, а оттам и да се движи напред общонационалния Зелен преход и климатична неутралност. Транспортният бранш и местните провинции също са в ступор, тъй като не мога да въведат градски зони с нулеви емисии, защото няма къде да зареждат бусовете. Плановете бяха от началото на 2025 година 40 от големите градове да за забранили движението на бусове с дизел и бензин по централните градски улици. Тази идея изглежда засега остава като добро намерение и на хартия докато селищата не се сдобият с модернизирана и подсилена мрежа.
Според направена статистика на Министерството на инфраструктурата и управлението на водите, за да има ефект от прилаганите зелени цели в национален мащаб ще са необходими като за начало 115 000 електрически микробуса и 10 000 камиона с нулеви емисии. Задача, която изглежда трудно постижима с оглед на желаещите и високата цена. Броят на електрическите търговски автомобили в Нидерландия е все още твърде нищожен за постигане на целите без емисии до 2030 година.
В регистъра на Централното статистическо бюро(CBS) е записано, че по пътищата се движат над 14 000 търговски превозни средства - микробуси, камиони, трактори с полуремаркета, боклукчийски камиони, пожарни коли, мобилни кранове и въздушни работни платформи. От тях към 1 януари 2023 г. само 1.2% не отделят въглеродни емисии. Следователно, „заветната цел“ е на километри, коментира преди време цифрите телевизия RTL. Най-голямата част търговския подвижен парк се състои от микробуси – над 13 000. Електрическите камиони са малко над 200, влекачите са 42, а колите със специално предназначение 65.
За тях са на разположение 13! (полу)обществени места за зареждане. Очаква се до няколко години техният брой да се увеличи. Но заради мудни търгове, азотните рестрикции процесът е бавен.