Мрежата
Завод за синтетичен керосин ще заработи в Ротердам до 2030г.
Завод за синтетичен керосин ще заработи в Ротердам до 2030 година. Проектът е вече в ход и ще се реализира между компанията Power2X и немската Advario, която вече е закупила парцел с площ от 26 хектара в съседство с рафинерии на Shell Pernis и ExxonMobil. Булдозери, багери и тежка строителна техника вече разчиства терена.
Плановете са строителството да се реализира ударно като до следващата година теренът ще е напълно подготвен а изграждането на големите цистерни за съхранение на керосина, пише в блога си журналистът Апостол Апостолов.
От инвеститорите са заявили, че нямат никакво време за дълги планове, защото 2030 година чукала на вратата – а както е известно от тогава авиацията е задължена с регламент на Европейската комисия да смесва синтетичен керосин с биокеросин. В Ротердам вече има завод за биокеросин на финландската компания Neste, който идните години ще разшири производствения си капацитет.
Логистично синтетичният керосин ще бъде доставян по тръбопровод, танкери и влакове от Ротердам до националното летище „Схипхоу“, белгийското „Завентем“ и до това във Франкфурт.
Рафинерията в Ротердам ще произвежда достатъчно авиационно гориво за 7000 полета от Амстердам до Ню Йорк, казват инвеститорите.
Авиацията вече е доказала надеждността на синтетичния керосин, припомня нидерландската медия „Нос“. През 2021 година демонстрационен полет бе извършен от Амстердам KLM, а две години по-късно Virgin Atlantic One от Лондон до Ню Йорк. В момента на превозвачите е позволено да смесват до 50% био- или синтетичен керосин.
Това ще бъде най-големият завод за синтетичен керосин в Европа към този момент, казва с гордост основателят Око Рулофсен и не пропусна да отдаде признателността си и на друг международен инвеститор канадският пенсионен фонд CPP Investments, който ги е подкрепил с финансова инжекция от 130 милиона евро.
Развитието на проекта се следи с ентусиазъм и от националния превозвач на страната KLM. "Това е чудесна новина за нас, защото отчаяно се нуждаем да има близо до нас място за производство на синтетичен керосин. Имаме нужда, за да отговорим на критериите на ЕК. А по една или друга причина редица големи петролни компании обявиха, че са спрели плановете си за изграждане на заводи, така че е чудесно, че има други, които да приемат това предизвикателство, казва Зита Схелекенс, директор „Устойчивост“. в KLM.
С годишно производство от 250 000 тона синтетичен керосин, заводът в Ротердам прави сериозна крачка, но количествата са недостатъчни, за да направи авиацията по-устойчива. През 2030 г. няма да има достатъчно произведени количества синтетичен керосин. Надяваме се на повече фабрики следващите години, за да се изпълнят задълженията на Европейския съюз, опасяват се от KLM.