Мултимедия
Ексцентрично: Платиха не $1,5 млн., а над $6 млн. за най-скъпия банан в света – творбата „Комик“ на Кателан (СНИМКИ и ВИДЕО)
Провокацията, изобразяваща банан, залепен с тиксо за стена, купен за скромните 0,35 долара, беше продадена на търг за сума четири пъти по-висока от предварителните оценки
Провокативната творба на Маурицио Кателан, изобразяваща банан, залепен с тиксо за стена, бе оценена на 6,2 млн. долара в Сотбис в Ню Йорк - четири пъти повече от предварителните оценки.
От аукционната къща съобщават, че китайският предприемач в областта на криптовалутите Джъстин Сун е наддал за инсталацията „Комик“ на италианския визуален артист в сряда, за да се сдобие с нея, преборвайки шест други конкуренти.
„През следващите дни аз лично ще изям банана като част от това уникално артистично преживяване“, е цитиран да казва Сун.
Според „Ню Йорк Таймс“ бананът с тиксо - сега може би един от най-скъпите плодове, продавани някога - всъщност е бил купен по-рано през деня за едва 0,35 долара.
„Комик“ беше представена за първи път пред публика през 2019 г., като веднага се превърна в сензация и предизвика разгорещени дебати за това какво е изкуство.
Инсталацията, която е обиколила целия свят, е снабдена с инструкции как да се замени бананът, когато изгние. Новият собственик освен банана, ще получи и тиксото, както и сертификат за автентичност, което му дава правото да представя творбата, следвайки точните инструкции на автора ѝ.
Когато италианският творец Маурицио Кателан залепва един обикновен банан с тиксо за стената по време на изложението Art Basel в Маями бийч през 2019 г., това предизвика незабавен фурор. Само в рамките на ден инсталацията се превърна в обект на миймове и имитации. Знаменитости публикуваха постове за нея в социалните медии, сериозни критици в сферата на изкуството се изказаха по въпроса, а един от посетителите просто го изяде.
Творбата е била издадена от ексцентричния артист в три броя, с цени между 120 000 до 150 000 долара за брой. Едно от копията е дарено на музея Гугенхайм.
Редица експерти тълкуват посланието на творбата, като коментар на абсурдността на самия пазар на предмети на изкуството.