Мултимедия
„Ергенът: Разпродажба на ценности“ – Колко струва един българин в ефира на bTV?

Притеснява ли ни как телевизията превърна пошлостта, меркантилността и липсата на ценности в най-лесния билет за слава и „българска мечта“ – докато истинските добродетели изчезват от малкия екран?
В „Ергенът: Любов в рая“ пошлостта, продажността и алчността вече не са дефекти – те са билет за ефира на bTV, там където всъщност никой не търси любов! Живеем в епоха, в която риалити форматите се борят не за морал, а за максимален шок, меркантилност и евтина сензация прикрита зад илюзорната представа за романтичната любов, пише сайтът lifeonline.bg.
Нагледният резултат е орда „успели“ участници, забъркани от сценаристи, които явно са убедени, че зрителите са жарени мозъци, гладни за скандални драми и евтини касови лайфове.
Вместо примери за достойнство, труд и интелект – на екран в „лъскава атмосфера“ дефилират хора, прочути с това, че са: лайфстайл инфлуенсъри с морални петна, бивши любовници на далавераджии, полуграмотни селфиманиячки, чиито търговски талант се свежда до добре позиционирана силиконова устна и усвоени пози за „донорското“ влогърство.
И ако назад в историята ни „българин“ значеше работлив, честен, справедлив, днес означава бледообразна смесица от пошлост, мързел, алчност и наглост, огледало за това, което националната телевизия реши, че заслужаваме.
Редакторите и сценаристите на bTV, подкрепени от управата и рекламодателите, не просто се нагласят за рейтинг – те принизяват публика, участници и съдържание до нивото на „успешните“ проститутки на вниманието, до хора, мързеливи да работят, но жадни да пробият през моралната кома на зрителя. Шокиращо е да гледаш персонажи като Краси Дилъра, който парадира с далавери, часовници за 40 хиляди, автосалони и фалшиви върхове, но не знае как да отговори на въпросите на неграмотната, но меркантилна Ана-Шермин, за която сонет на Шекспир е равносилен на родопски сюнет.
Самата Ана-Шермин е карикатурен еталон на златотърсачка – образец на пластмасова кукла, която се хвали, че говори пет езика, но не казва как точно ги е овладяла.
При Емили (почти „тротинетка“, но с превъртян километраж), е още по-отвратително: нещо, което вероятно ще ни спестят при монтажа и дано да не излъчат как събува и развява бикините си под носа на операторите и им ги предлага като „подарък“, но знае ли човек, заради рейтинга може и това да ни покажат.
Да избереш на кастинг Емили със животинската агресия срещу приятелка заради момче, продаваща плът и мозък на части, предоставяща бърз „омлет“ в пералното, докато иска прах за пране „назаем“… Всяка секунда от „Ергенът“ крещи тревожния въпрос: Заслужаваме ли това като нация, или телевизията умишлено ни програмира до този социален полусън?
Идиоти ли сме?
Дали сме идиоти или ни смятат за такива – този въпрос отекват от всяко риалити. bTV върти и рекламира подобен формат сякаш с ясната цел – да наложи модел на поведение: жертвоготовност за бърза слава, лесна печалба и пълна липса на ценност и морален филтър.
От „Биг Брадър“ до „Ергенът“, децата на България растат във виртуална клоака, където мечтите се броят в Instagram последователи, а успехът е легитимиран през камера, спонсорство, скъпи чанти, коли и часовници подарени от богати „батковци“ и заслужени „незнайно как“.
„Ергенът: Любов в рая“ е болезнено реален – той е „туристическа картичка“ с фалшиви българи жадни за скандал и скъпи придобивки и по възможност лесен просперитет. Сценаристите му претендират за представителност, която смазва всяка надежда за интелект, ценност и растеж. Ако се съдим по bTV – българинът вече е човек, готов да проституира не само тялото си, но и името, морала и всяка следа от достойнство, стига да получи 5 минути ефир и „чанта за 100 хиляди лева“.
И докато сценаристите броят рейтингите, ние броим загубените си поколения. Това ли сме – пошли, продажни, готови на всичко за лесен живот и кратка слава?
Да, щом така ни представят, така ни оставят. А утре – още една порция риалити, още една разпродажба на дух и смисъл и съвест на промоция, докато истинският българин, работлив и честен, остава скрит някъде… далеч от ефира, защото не носи рейтинг.
В „Ергенът: Любов в рая“ bTV открито пропагандира модел на поведение, в който пошлостта, меркантилността и стремежът към бърза, лесна слава са не просто стандарт, а печеливш жизнен проект за всяко звездно-риалити недоразумение. Форматът показва не просто хора, които не са известни с постижения или талант, а с това, че са се докопали до ефир чрез агресия, голота, продажност и публични скандали или просто са олигофрени.
Какво пропагандира bTV?
Най-гръмко звучащото послание е, че стойността на индивида идва не от труд, морал или образование, а от пошла показност, голота, всеотдайна нимфомания, скандали и готовност да се изложиш пред камерата, дори да е за пет минути слава и пет хиляди лайка.
Че днешното нормално е мъже като „бизнесмена“ Краси Дилъра да се перчат с часовници и заложни къщи, но когато меркантилната, полуграмотна Ана-Шермин Мустафова се окаже по-алчна от него, мълниеносно онемяват, а ефирът се превръща в пародия на цирково изкуство и повръщано. Мустафова може и да говори пет езика, но не може да различи сюнет от сонет, а животът й е трескаво търсене на малоумен и разглезен богат наследник готов да прахоса семейното богатство за „шепа напикано месо“.
Звездата на сезона Емили, звяр по душа и тяло – златната кокошка на сезона. Тя демонстрира всичко, за което „ергенските“ стандарти са създадени: нимфомански размахва гащи по оператори, бие съученичка с тръба, продава себе си по обяви и прави „омлети“ в пералното – всичко задължително трябва да се излъчи, за да даде пример на децата как се печели ефирно време и бързи пари.
Дано не се разболеете, защото „Доктор“ Пенко - пример за деградацията на образованието у нас, ще ви трансплантира още някой мускул, какъвто „чернокожите“ несправедливо имат в повече. Пример за времето когато дипломата става просто пълнеж в сценария, но университетът я връчва заради парите от „семестрите“. Министерство на образованието трябва да отнеме лиценза на учебното заведение, което евентуално ще издаде дипломата му.
Глупава публика или умишлена пропаганда?
Въпросът дали сценаристите класифицират публиката си като тъпа или просто следват вече зараждащия се зрителски интерес е основен. bTV не просто откликва на търсенето, а директно стимулира моделите на грубост, продажност и отказ от ценности, защото това прави рейтинги за ефира, шокира и се продава по-скъпо от истината, реалните човешки истории или трудови успехи. Да, зрителите са виновни, че гледат, но чрез програмата си bTV активно задава какво да се гледа и как да го възприемаме, превръщайки пошлото в норма.
Моделът се утвърждава умишлено — сценаристите залагат на скандала и липсата на морален филтър; медийната среда се превръща в евтино забавление и агресивна реклама на фалшиви успехи. Истинският българин в миналото е бил определение за работливост и честност – днес, по bTV, това звучи като обида, защото речникът на пошлото е по-лесен за усвояване.
Ние такъв народ ли сме?
Риалити моделите правят така, че да изглеждаме като народ, готов да проституира не само телата си, но и самооценката, стига да има изгода и бързо осребряване на известността. ОТ години bTV обучава поколение, за чийто морал и ценности може да се мисли само като за последното дъно в обществото, където дори престъпното минало е просто трамплин към нови скандални риалити предавания.
„Ергенът: Любов в рая“ изважда представителна извадка на българите според сценаристите и рекламодателите – не като работливи, справедливи хора, а като търсачи на лесна слава, продажни, мързеливи, скандални и готови на всичко за да са разпознаваеми. Това не само осмива старите български ценности, но ги заменя с модел, в който човекът е ценен само, ако може да се продаде на най-ниската цена пред публиката.
„Ергенът: Любов в рая“ – новият връх на българската телевизионна пропаст, в която простащината не само се толерира, а се възвеличава като форма на съвременен успех. Този формат е съвършено огледало на деградиращите медийни принципи: колкото по-пошъл, меркантилен и неграмотен си, толкова по-голяма е вероятността да те покажат в праймтайм.
Сценаристите и редакторите на bTV явно са приели за лично верую идеята, че зрителят им е прекалено малоумен, за да оцени нещо различно от евтини скандали, деградирали персонажи, алкохолно падение и секс подсказки за „омлет“ в пералното.
Явно тъкмо зрителите, които още помнят думите „чест“ и „труд“, според „управителите на вниманието“ заслужават културен шамар – през лица като Краси Дилъра, за когото луксозният часовник е по-важен от признаците на истинско мъжество, или еталоните на неграмотност и наглост, които в западна продукция щяха да са дисквалифицирани още на първия кастинг.
Редакторите на bTV очевидно не целят да отговорят на търсения вкус – те го моделират, деградирайки целенасочено ценностите на публиката. Публиката – била тя активна или поради шоково любопитство към катастрофата на екрана – се превръща в абонат на ценностна инфлация, а децата ни израстват с примера, че „успял“ е този, който най-безскрупулно си сваля гащите, унижава конкуренти или продава тялото си срещу един бърз лайк и чанта купена с „олд мъни“.
Изглежда за сценаристите и продуцентите на „Ергенът“ няма съмнение – народът е проституиращ, продажен и заслужава единствено да гледа как себеподобните му се събличат за два дни популярност. Дали това е вярната картина или тежко преувеличение, самият формат внушава силно „представителна“ извадка, където яркостта на един Краси Дилъра, неграмотността на Ана-Шермин и агресията/безгръбначието на останалите са норма, не изключение.
Трагедията е двойна: медиите вече не отразяват, а моделират. В миналото „българин“ беше титла за труд, чест и достоинство – днес, по bTV, „българин“ е синоним на естетическо и морално дъно. Единственият въпрос е: кога ще си върнем обратно понятието „стойност“ и ще изхвърлим пошлото навън, с цялата му бърза слава и лепкав рейтинг?