Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Надценки до 20 % за земеделски продукти: Една от мерките в законопроекта срещу високите цени на храните

Парите

Надценки до 20 % за земеделски продукти: Една от мерките в законопроекта срещу високите цени на храните

Проектът предвижда поне 50 процента от определени хранителни продукти в големите търговски вериги да бъдат български

Надценки до 20 % за земеделски продукти: Една от мерките в законопроекта срещу високите цени на храните - Tribune.bg
Снимка:
© АРХИВ/БГНЕС

Министърът на земеделието и храните Георги Тахов и екипът му представиха пред журналисти Законопроект за веригата на доставки на земеделски продукти и храни.

Тахов припомни, че премиерът възложи задача на Министерство на земеделието и храните (МЗХ) да изготви законопроект за веригата на доставки на земеделски продукти и храни. „Започнали сме и срещи със заинтересовани браншови организации, които ще продължат през цялата седмица. Нашата цел е напълно и цялостно осведомяване на всички заинтересовани страни – както на производители и преработватели, така и на потребители", каза той и посочи, че законопроектът е отворен и ще бъде надграждан.

Земеделският министър обясни, че философията на законопроекта няма да бъде променяна. „Нашата цел и нашата амбиция наистина е през законопроекта да се опитаме да регулираме едни почтени взаимоотношения на земеделски производител – фермер, който е доставчик на верига, като тук не се концентрираме върху чуждите представителства на вериги, а законопроектът е общ и ще касае и българските вериги, за да може всеки по веригата да получи справедливата цена за произведената и предлагана от него стойност като продукт и самата добавена стойност по цялата агрохранителна верига да бъде разпределена равномерно", добави той, като увери, че по никакъв начин не се търси конфронтация между институционалност и представители на бизнеса.

Тахов уточни, че всички вериги са част от търговската мрежа на нашата страна и се радва, че те са нашата територия и че можем да заимстваме техния добър търговски опит и практики. „Благодарение на това, че ги има, голяма част от нашите земеделски производители успяват да продават продукцията си. Но от друга гледна точка ние като правителство наистина сме длъжни да се погрижим за нашите производители и за нашите потребители", отбеляза той и бе категоричен, че това в никакъв случай не е антипазар, а създаване на условия за един по-добър пазар по цялата верига.

Земеделският министър подчерта, че това е кризисна мярка и към момента ще се опитат да регулират 22 продукта от над 5 хиляди продукта, които се предлагат по нашите вериги.

Държавата не е срещу бизнеса, подчерта той и допълни, че в никакъв случай държавата не иска да играе срещу бизнеса. „Но пък искаме да се погрижим за една по-добра среда както за производители, така и за потребители", каза още Тахов.

Директорът на Дирекция „Правна" в МЗХ Десислава Петрова презентира основните елементи на концепцията на законопроекта. „Законът урежда всички условия за реклами, маркетинг и промоции да са договорени писмено още при сключването на договора за изкупуване на земеделски продукти и храни. Предвиждаме и създаването на електронна платформа за проследимост на веригата за доставки, която да съдържа информация относно среднопретеглени цени по цялата верига на доставки", съобщи тя и обяви, че тя тази електронна платформа ще бъде създадена от Министерство на икономиката и индустрията.

Петрова съобщи, че концепцията на закона предвижда поне 50% от асортимента на предлаганите във веригите от магазини с 10 и повече търговски обекти в цялата страна мляко и млечни продукти, с изключение на имитиращите продукти, прясно месо от едри и дребни преживни животни, свине и птици, яйца и пчелен мед, сезонни плодове и зеленчуци да бъдат български и да се продават на обособени за целта места.

Ще бъде създадена и Обсерватория на веригата на доставки към Министерски съвет, която ще включва представители на няколко ведомства – Министерство на финансите, Министерство на икономиката, Министерство на земеделието, Комисията за защита на конкуренцията, Комисията за защита на потребителите, Националния статистически институт, Национална агенция за приходите, Агенция „Митници" и Комисията по стокови борси и тържища.

Анкети