Парите
Липса на кадри: Германска компания въвежда безпилотно корабоплаване
След като потокът от нови служители в морския сектор пресъхва, германска компания проучва потенциално революционно решение - изпращане на кораби без капитан на борда.
HGK Shipping, базирана в германското пристанище Дуисбург, тества дистанционна навигация от контролен център на сушата.
Корабите без водачи са „единственото решение за оцеляване като индустрия“, каза шефът на HGK Щефен Бауер пред АФП.
Средната възраст на капитана на 350-те кораба на HGK е около 55 години, посочи Бауер. Компанията твърди, че е водещият оператор на речни товари в Европа.
„Ако не направим нищо, ще загубим 30% от нашите моряци до 2030 г.“, добави Бауер.
В търсене на решение HGK подписва споразумение за партньорство с белгийската стартираща компания Seafar, лидер в нововъзникващата област на автономната навигация.
Основана през 2019 г., Seafar вече управлява четири безпилотни кораба в Белгия и наскоро отваря офис в Германия, което представлява 30 на сто от вътрешното корабоплаване в Европа.
Корабите без екипаж се ръководят от контролен център, превръщайки навигацията от изтощителна работа в потенциално по-привлекателна офис работа.
Камери и сензори
„Има пазар за кораби с дистанционно управление“, обясни Янис Баргстен, търговски директор на Seafar, добавяйки, че създаването на регулаторна рамка ще отнеме по-малко време от усъвършенстването на технологията.
В Дуисбург Seafar и HGK вече са създали център за автономна навигация и очакват одобрението на германските власти, за да пуснат на вода първите си плавателни съдове.
В началната тестова фаза двама капитани ще останат на борда на дистанционно управляваните кораби.
Дългосрочната цел е да се премахне напълно ролята на капитана, като същевременно се запази част от екипажа на борда.
Технологията е подобна на тази, използвана в самоуправляващите се автомобили: корабите са оборудвани със сензори, камери, радар и лидар, предаващи данни в реално време към командния център.
„Всичко е както би било на борда на кораб“, заяви навигаторът Патрик Хертоге пред АФП в Дуисбург до 10 монитора, показващи състоянието на автономна баржа на път за Хамбург.
Живот на сушата
След 30 години като капитан на собствената си баржа, 58-годишният Хертоге е назначен от Seafar да работи по проекта за автономно корабоплаване.
Синът на моряшко семейството той продава кораба си и намира дом на сушата за първи път в живота си.
„На лодка сте в готовност 24 часа в денонощието. Но тук, след осем часа, мога да се прибера“, каза Хертоге.
Seafar иска да започне повече пилотни схеми в Европа и е в „напреднали“ преговори с френския орган по вътрешните водни пътища. Освен това планира тестов проект в Балтийско море.
Автономната навигация може да донесе „значително облекчение“ на една индустрия под натиск, но няма да реши „всички проблеми“, според говорител на Германската федерация за вътрешно корабоплаване (BDB).
„Новите въпроси на отговорността“ изискват правно изясняване, подчерта той.
Според Баргстен, в случай на технически проблем, Seafar ще носи отговорност, но човешка грешка ще бъде приписана на корабната компания,
Дистанционното навигиране на плавателен съд все още е много взискателна работа, която не може да бъде оставена просто на „геймърите“.
С години в реалния живот като капитан зад гърба си, Хертоге е убеден, че може да работи.
Голяма част от работата на капитана на кораб е същата на сушата, както и в контролната зала, каза той. Единственото, което липсва е вятърът.