Парите
Нови пристанищни такси за китайските кораби в САЩ

Съединените щати представиха нови пристанищни такси за построените и експлоатирани от Китай кораби в опит да стимулират местната корабостроителна индустрия и да ограничат господстващото положение на Китай в сектора, предаде АФП.
Този ход - който е резултат от проучване, започнало при предишната администрация - идва в момент, когато Съединените щати и Китай са вкопчени в голяма търговска война заради митата на президента Доналд Тръмп, и може допълнително да засили напрежението.
„Корабите и корабоплаването са жизненоважни за американската икономическа сигурност и свободното движение на търговията“, заяви търговският представител на САЩ Джеймисън Гриър в изявление, с което обяви новите такси, повечето от които ще започнат да се събират от средата на октомври.
Съгласно новото правило таксите за тонаж ще се прилагат за всяко плаване на кораб, свързан с Китай, в САЩ - а не на всяко пристанище, както се опасяваха някои представители на сектора - до пет пъти годишно.
Ще има отделни такси за оперираните от Китай кораби и за построените в Китай кораби, като и двете ще се увеличават постепенно през следващите години.
Всички кораби за превоз на автомобили, които не са построени в САЩ, също ще бъдат облагани с такса от 180 дни нататък.
Въвеждат се и нови такси за корабите за превоз на втечнен природен газ (LNG), които обаче ще влязат в сила едва след три години.
В информационния лист, придружаващ съобщението, се твърди, че таксите няма да обхващат „корабоплаването в Големите езера или Карибския басейн, корабоплаването до и от териториите на САЩ или износа на стоки в насипно състояние с кораби, които пристигат в САЩ празни“.
„Действията на администрацията на Тръмп ще започнат да обръщат китайското господство, ще се справят със заплахите за веригата за доставки в САЩ и ще изпратят сигнал за търсене на кораби, произведени в САЩ“, отбеляза Гриър.