Парите
От 250 до 400 евро е компенсацията, ако полетът ни закъснее повече от 3 часа
Във връзка със зачестилите случаи на закъснели полети заместник-министърът на икономиката и индустрията Ивайло Шотев разпореди осигуряването на по-активна информираност относно правата на пътуващите граждани. Той припомни, че ако полетът ви кацне с повече от 3 часа закъснение може да имате право на парична компенсация. Това право зависи от причината за закъснението – когато е извън контрола на авиокомпанията, тя е освободена от задължението да плаща обезщетение.
В случаите, в които авиопревозвачът е от друга държава в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство от Министерството на икономиката и индустрията съветват да се потърси безплатната консултация и съдействие на Европейски потребителски център (ЕПЦ) България.
Размерът на паричната компенсация зависи от разстоянието на полета. За най-масовите полети в Европа – до 1500 км, тя е 250 евро, а ако е между 1500 и 3500 км – е 400 евро.
„Освен за закъснели или отложени полети, потребителите могат да потърсят Европейския потребителски център и за други проблеми, свързани с въздушния превоз – например загубен куфар или проблеми с резервацията. Заедно с техните колеги от държавата, където е регистриран търговецът, те ще се постараят да съдействат и да защитят правата на потребителите“, пояснява още зам.-министър Шотев.
„За миналата година ЕПЦ България е успял да съдейства за възстановяване или изплащане на компенсации на стойност над 126 000 евро“, изтъкна Соня Спасова, директор на ЕПЦ България.
От Европейския потребителски център, дадоха пример с един от последните казуси, по които са работили - изгубен багаж на семейство, тръгнало на почивка.
Няколко месеца пътуващите са се опитвали да решат проблема сами с имейли до авиокомпанията, но без резултат. След намесата на ЕЦБ България, гражданите са получили над 1600 евро компенсация за изгубения си багаж.