Парите
С проект за 13,5 млрд. евро: Италия ще строи мост, свързващ Сицилия с континенталната част
Той е като част от плана на италианското правителство за възстановяване на икономиката след пандемията и вече е включен в бюджета за 2024 и 2025 г.

Италианското правителство даде зелена светлина за започване на строителството на това, което според него ще бъде най-дългият единичен висящ мост в света, съобщава Ен Пи Ер.
Мостът над Месинския проток ще свързва Сицилия с останалата част от Италия на разстояние от 3,2 км. Очаква се той да струва 13,5 милиарда евро, като част от плана на италианското правителство за възстановяване на икономиката след пандемията и вече е включен в бюджета за 2024 и 2025 г.
Първоначално правителството одобрява проекта през 1971 г. През годините той е отменян многократно поради опасения относно финансирането и практическата му осъществимост, но през 2022 г. е преразгледан. Строителството е планирано да започне през май 2026 г. и да приключи през 2032 г.
„Решението на [италианската комисия по планиране] CIPESS да одобри проекта за моста над Месинския проток бележи началото на нов етап на визия, кураж и увереност в способностите на италианската промишленост и целия инфраструктурен сектор“, заяви Пиетро Салини, главен изпълнителен директор на Webuild, една от компаниите, които стоят зад строителството.
Мостът се намира в район с висока сеизмична активност. Но Ламия Амлех, изследовател по строително инженерство в Торонто Метрополитън Университет, казва, че има прецеденти за успешни мостове в страни, изложени на земетресения. Тя посочва Япония, която редовно и успешно строи големи мостове, като моста Акаши Кайкьо (който според японското министерство на туризма е един от най-дългите висящи мостове в света). В Турция има мостът „Чанаккале“ от 1915 г. (най-дългият висящ мост в света).
„Рискът не изчезва, но може да бъде управляван“, казва Амлех. „Просто трябва да се вземе под внимание по време на процеса на проектиране и строителство, през целия жизнен цикъл на моста.“
Полимерите, подсилени с влакна, могат да бъдат полезни в определени компоненти, за да направят моста по-лек и устойчив на корозия, докато определени разширителни фуги могат да помогнат за абсорбиране на сеизмичната активност и топлината, генерирана при движението на моста. Не става въпрос само за здравина, а за това как се представят в продължение на десетилетия“, казва Амлех.
Освен земетресенията, строителите трябва да вземат предвид и вятъра и корозията.
„Соленият въздух ускорява разграждането на материалите, затова в плана трябва да се предвидят устойчивост и поддръжка“, казва Амлех.
Webuild твърди, че строителните материали са преминали строги тестове и могат да издържат на вятър с скорост до 290 км в час. Според компанията скоростта в района никога не е надвишавала 143 км в час.
Но това не е всичко. Съпротивата от страна на местните жители също е фактор, тъй като противниците са започнали движение, наречено „No Ponte“ или „Не на моста“. Те твърдят, че финансирането трябва да отиде за съществуващи инфраструктурни проекти, които се нуждаят от внимание.
Имало е много прекъсвания и подновявания на дейностите около моста, включително няколко отмени, ревизии и дълги паузи между важни етапи, като избора на проектанти.
Webuild твърди, че мястото е било счетено за здраво и стабилно в най-скорошната оценка на въздействието върху околната среда, която Европейският съюз е направил задължителна за големи проекти. Докладът оценява въздействието, което едно начинание може да има върху хората, културното наследство, земята, почвата, водата и др.
Webuild твърди, че най-новият доклад е подобрен в сравнение с предишните версии, тъй като сега включва повече мерки за защита на околните реки и планове за презалесяване.
Амлех оценява, че изграждането на мост с такива размери може да отнеме от 8 до 10 години, ако всичко върви гладко, и 15 или повече, ако не върви.
Ако мостът бъде завършен, той може да донесе голям просперитет на Южна Италия, казва Амлех.
Около 40% от разходите по проекта ще бъдат за строителство, а за проекта ще бъдат наети над 100 000 служители. Останалите средства обаче ще бъдат предназначени за изграждане на нови пътища, гари, магазини и ресторанти, както и за реконструкция на стари паркове, кариери и райони, засегнати от брегова ерозия, според Webuild.
Към момента ферибот пътува от Месина в Сицилия през пролива до Реджо Калабрия на континента. Мостът ще има по три ленти във всяка посока, предназначени за автомобилен трафик и железопътни линии. Той ще може да поема до 200 влака на ден и 6000 автомобила на час, според Webuild.