Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Съд в САЩ: Google е монополизирал пазара на онлайн реклами

Парите

Съд в САЩ: Google е монополизирал пазара на онлайн реклами

Съд в САЩ: Google е монополизирал пазара на онлайн реклами - Tribune.bg
Снимка:

Федерален съдия постанови, че Google е действал незаконно, за да запази монопола си в някои технологии за онлайн реклама. С това се увеличават правните проблеми, които могат да преобразят компанията на стойност 1,88 трилиона долара и да променят властта ѝ над интернет, съобщи "Ню Йорк Таймс".

Съдия Леони Бринкема от Окръжния съд на САЩ за Източния окръг на Вирджиния заяви в решението си, че Google е нарушила закона, за да изгради господстващото си положение над до голяма степен невидимата система от технологии, която поставя реклами на страници в интернет.

Министерството на правосъдието и група щати заведоха дело срещу Google, като твърдяха, че монополът на компанията в областта на рекламните технологии ѝ позволява да налага по-високи цени и да прибира по-голяма част от всяка продажба.

„В допълнение към лишаването на съперниците от възможността да се конкурират, това изключващо поведение значително вреди на клиентите на издателите на Google, на конкурентния процес и в крайна сметка на потребителите на информация в отворената мрежа“, съобщи съдия Бринкема, който също така отхвърли една част от делото на правителството.

Google все по-често се сблъсква с отговорността за доминиращата роля, която нейните продукти играят в начина, по който хората получават информация и извършват стопанска дейност онлайн. През август друг федерален съдия постанови, че компанията има монопол в онлайн търсенето. Сега той разглежда искането на Министерството на правосъдието за разделяне на компанията.

Съдия Бринкема също ще има възможност да наложи промени в дейността на Google. В своя иск Министерството на правосъдието превантивно поиска от съда да принуди Google да продаде някои части от бизнеса си с рекламни технологии, придобити през годините.

Заедно двете решения и техните средства за защита могат да проверят влиянието на Google и да доведат до радикална промяна на компанията, която е изправена пред потенциално голямо преструктуриране.

Делата срещу Google са част от нарастващите усилия на регулаторните органи да ограничат влиянието на най-големите технологични компании, които определят търговията, информацията и комуникацията онлайн.

Министерството на правосъдието заведе дело срещу Apple с аргумента, че компанията е затруднила потребителите да напуснат нейната тясно свързана среда от устройства и софтуер. Федералната търговска комисия съди Amazon, обвинявайки я, че притиска малкия бизнес, и Meta, че е убила конкурентите си, когато е купила Instagram и WhatsApp.

Съдебният процес срещу Meta започна тази седмица.

Делото за рекламни технологии - САЩ и др. срещу Google - е заведено през 2023 г. и се отнася до сложна мрежа от програми, които продават рекламно пространство в мрежата, например на новинарски сайтове или страница с рецепти.

Пакетът от софтуер, който включва Google Ad Manager, провежда търгове за разполагане на реклами в части от секундата всеки път, когато потребителят зарежда дадена страница. Този бизнес генерира 31 млрд. долара през 2023 г., или около една десета от общите приходи на компанията майка на Google, Alphabet.

Част от този бизнес се дължи на придобиването на DoubleClick, компания за рекламен софтуер, за 3,1 млрд. долара през 2008 г. По данни на правителството Google вече има 87% пазарен дял в областта на технологиите за продажба на реклами.

По време на триседмичния съдебен процес през септември правителството твърди, че Google има монопол върху множество технологии, които се използват за извършване на тези транзакции. Според правителството компанията е принудила издателите да използват нейния софтуер и благодарение на господстващото си положение е можела да прибира повече пари от всяка сделка.

Това е навредило на уебсайтовете, които създават съдържание и го предоставят безвъзмездно онлайн, заяви правителството.

От години групите, представляващи новинарски организации, твърдят, че господстващото положение на големите технологични платформи подкопава медийната индустрия. По време на съдебния процес правителството призова свидетели, които са работили за издатели, включително Gannett и News Corp, и за рекламни агенции, които купуват пространство онлайн.

„Това са пазарите, които правят възможен свободния и отворен интернет“, каза Аарон Тейтелбаум, адвокат от Министерството на правосъдието, по време на заключителните аргументи през ноември.

Google контрира, че се сблъсква с конкуренцията не само на други компании за рекламни технологии, но и на социални мрежи като TikTok и стрийминг платформи. В отговор на аргументите на правителството, че е създала своите продукти за рекламни технологии, за да работят по-добре заедно, адвокатите на Google заявиха, че случаят е подкрепен от решение на Върховния съд от 2004 г., което защитава правото на компанията да избира с кого да работи и с кого не.

„Поведението на Google е история на иновация в отговор на конкуренцията“, заяви Карен Дън, водещ адвокат на Google, в заключителната си реч.

Анкети