Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. За по малко от два месеца НАП разкри 350 нарушения на търговските обекти в зимните ни курорти

Парите

За по малко от два месеца НАП разкри 350 нарушения на търговските обекти в зимните ни курорти

Безспорно е установено, че част от търговците не издават документи за извършените продажби, а в 176 от ресторантите проверяващите са констатирали некоректно отчитане на ДДС от 9% вместо 20%

За по малко от два месеца НАП разкри 350 нарушения на търговските обекти в зимните ни курорти - Tribune.bg
Снимка:
© АРХИВ/БГНЕС

Снимката е илюстративна

Служителите на „Фискален контрол“ са установили, че общо 350 заведения, магазини и хотели в Банско, Разлог, Добринище, Баня, Боровец, Смолян и Пампорово не са отчитали приходите си коректно.  Това съобщиха от Националната агенция за проходите (НАП), като подчертаха, че контролните действия в планинските ни курорти ще продължат до края на сезона.

Припомняме, че зимната контролна кампания започна на 3 януари, като до момента са проверени над 1000 търговски обекта.

Нарушенията, които са разкрили фискалните инспектори, са: неиздаване на касови бележки, разминаване между маркираните на фискалното устройство суми и наличностите в касата, документи за продажба, неотговарящи на изискванията, както и погрешно начисляване на ДДС, което за ресторантьорите от 1 януари вече е 20%, а не 9%, както беше през последните няколко години. Заради констатираните нарушения, на 332 от търговците са издадени актове за установяване на нарушение, 36 предстои да бъдат санкционирани, а 44 от проверените търговски обекта подлежат на запечатване.

В рамките на контролната кампания данъчните инспектори са извършили т.нар. „явно наблюдение“, което означава, че те са се легитимирали и в продължение на няколко дни са присъствали в заведението или хотела. Така фискалните контрольори са проследили  постъпленията, след което са ги сравнили с продажбите в предходни периоди. В проверките се е включил и „таен клиент“, чрез който безспорно е установено, че част от търговците не издават документи за извършените продажби. В 176 от ресторантите проверяващите са констатирали  некоректно отчитане на ДДС от 9% вместо 20%.  В 49 от проверените търговски обекти на клиентите не е издадена касова бележка. Това е опит за избягване на изискванията за отчитане на продажбите, което е основание за налагане на санкция, включително „запечатване на обект“. В случай че потребител не получи фискален бон при заплащането на стока или услуга, има право да задържи плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Това е предвидено в Закона за ДДС и цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.

От приходната агенция напомнят, че гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play. Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център: 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: infocenter@nra.bg.

Анкети