Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Жп превозвачи: Почти тройно поскъпват инфраструктурните такси у нас – браншът не може да го понесе

Парите

Жп превозвачи: Почти тройно поскъпват инфраструктурните такси у нас – браншът не може да го понесе

Жп превозвачи: Почти тройно поскъпват инфраструктурните такси у нас – браншът не може да го понесе - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

9 жалби от превозвачи в железопътния превоз са подадени в Държавното предприятие „Национална компания железопътна инфраструктура“ заради драстично повишаване на различните инфраструктурни такси в България.

Това съобщиха на пресконференция от Асоциацията на предприятията в железопътния превоз.

Приблизително 2,8 пъти са по-високи от вчера железопътните такси на превозвачите в зависимост от видовете влакове и техните условия за превоз. Това е фрапиращо, в противоречие с правото на Европейския съюз и браншът не може да го понесе, заяви Пенко Несторов – председател на Асоциацията на превозвачите в железопътния превоз.

Той подчерта, че решението трябва да бъде обсъдено с бранша и да бъде направен анализ на въздействието от повишените такси. България има 5 основни такси за превозвачите, посочи още той, предава БНР:

„Инфраструктурна такса на бруто тон/километър, инфраструктурна такса за влак/километър, такса за използване на електрозахранващо оборудване за задвижваща електроенергия, такса за разпределение на тягова електроенергия, такса за разписание, което до преди няколко години беше, да кажем, 50 стотинки - 25 стотинки, в зависимост от категориите на влаковете. В момента най-скъпата такса от 8 лв. на километър е за така наречените влакове, които извършват комбиниран транспорт“.

За сравнение - в Германия има една такса, която е 3,14 евро на километър, докато превозвачите в България, ако до вчера са заплащали 4,79 евро на километър, то вече сумата е 7,80 евро на километър.

Това е 12 пъти повече от превозвачите в Германия, но не наблюдаваме да се инвестира 12 пъти повече в железопътната инфраструктура, поясни Несторов.

От Асоциацията на превозвачите в железопътния превоз заявиха, че в последните два месеца диалог с институциите по темата няма.

„На практика „Национална компания железопътна инфраструктура“ намалява бъдещия си приход, което означава и по-малко средства за текущо поддържане на железопътната мрежа“, каза Даниел Неделков.

„Ние ще изпуснем клиентите, клиентите не са готови да плащат. Това са много пари и ние вече се опитваме по някакъв начин да ги запознаем с това, което ни очаква, и те казват: Съжалявам, ние ще отидем или на камиони, или ще отидем на море (морски транспорт)", поясни Любомир Гарчев.

Превозвачите заявиха, че настояват за разговор с държавните институции. Те ще търсят правата си в съда и ще информират европейския комисар по транспорт Адина Вълян.

Министърът на транспорта обаче определи казаното от превозвачите като „абсолютни внушения“

Гвоздейков: От 2024 г. инфраструктурната такса за жп мрежата у нас ще бъде намалена с 32%

Анкети