Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Автомобили
  3. Почти тройно над средното за ЕС: Продажбите на нови автомобили в България с ръст от 3% през октомври

Автомобили

Почти тройно над средното за ЕС: Продажбите на нови автомобили в България с ръст от 3% през октомври

Продажбите на електромобили и plug-in хибриди у нас обаче са се свили с над 10 на сто

Почти тройно над средното за ЕС: Продажбите на нови автомобили в България с ръст от 3% през октомври - Tribune.bg
Снимка:
© АРХИВ/БГНЕС

Продажбите на нови автомобили в ЕС през октомври са отбелязали слаб ръст от 1,1% на годишна база. Това повишение обаче беше предшествано от два поредни месеца на спад. На този фон делът на регистрираните нови автомобили в България продължава да се движи над средното за блока с повишение от 3 на сто през октомври.

Според последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) общия дял за ЕС на регистрирани нови хибриди и електромобили продължава да нараства, като броят на продадените хибридни коли за втори пореден месец надвишава този на бензиновите автомобили. У нас, според статистиката на ACEA, ситуацията е малко по-различна, защото въпреки общия ръст на новорегистрираните коли от 3 на сто, продажбите на електромобили и plug-in хибриди са се свили с над 10 на сто – съответно с 10,8% до едва 173 броя и с 18,9% до 43 броя от общо 3880 продадени броя.

За периода януари-октомври регистрациите на нови автомобили в България са нараснали с 16,5% спрямо същия период на миналата година до общо 36 263 броя.

Новите регистрации на пътнически автомобили в ЕС са се повишили през октомври с 1,1% спрямо година по-рано до 866 397 след спад с 6,1% през септември и с цели 18,3% през август. Това представлява първи слаб ръст след два поредни месеца на спад, като нарастване на продажбите беше регистриран в два и от четирите водещи европейски автомобилни пазара. Най-солиден растеж отчетоха регистрациите на нови автомобили в Испания (скок със 7,2%) и Германия (с 6%), при спад във Франция с 11,1% и в Италия - с 9,1 на сто.

През първите десет месеца на 2024 г. автомобилният пазар в ЕС отбеляза скромен растеж от 0,7% спрямо същия период на предходната година до близо 8,9 млн. броя новорегистрирани автомобили, като в Испания беше отчете растеж от 4,9%, а в Италия - с 0,9%, докато автомобилните пазари във Франция и Германия се свиха съответно с 2,7% и с 0,4%.

Регистрация на нови автомобили в ЕС по месеци (спрямо година по-рано)

През октомври продажбите на нови електрически автомобили (BEV) в ЕС се увеличиха с 2,4% (със 124 907 броя), но от началото на годината продажбите има се свиха с 4,9%, като пазарният дял в целия автомобилен пазар достигна 14,4%. За този спад на продажбите на електромобили от началото на годината допринесе в най-голяма степен на срива в Германия с цели 26,6 на сто.

В същото време регистрацията на нови plug-in хибридни автомобили се сви през октомври със 7,2% след силен спад във Франция (с 26,9%) и Италия (с 24,9%), което намали техния дял в общия автомобилен пазар до 7,7% от 8,4% година по-рано.

Продажбата на хибридни автомобили в ЕС обаче нарасна през октомври със 17,5% (с 288 160 броя), като техният пазарен дял продължава да се увеличава, достигайки 33,3% спрямо 28,6% година по-рано, надминавайки за втори пореден месец пазарния дял от 30,8% на продадените нови бензинови автомобили.

Продажбите на коли с бензинови двигатели пък се понижиха през октомври с 6,8% на годишна база, отбелязвайки спад в три от четирите основни европейски пазара, с най-голям спад във Франция (понижение с цели 32,7%), Италия (с 10,1%) и Испания (с 1,6%). Единствено в Германия беше отчетено нарастване на регистрацията на нови бензинови коли с 3,7 на сто. Това намали техния дял на европейския автомобилен пазар до 30,8% от 33,4% през октомври 2023 г.

В същото време регистрацията нови дизелови автомобили в ЕС през октомври отбеляза още по-силен спад от 7,6%, което сви техния пазарен дял до 10,9%. От началото на годината продажбите на коли с дизелово гориво намаляха с 10,8% до 1,087 млн. броя.

На този фон през октомври в България беше отчетен спад с 5% на продажбите на бензинови автомобили (до 2779 броя), докато продажбите на нови дизелови коли са скочили с цели 40,2% до 683 броя на фона на техния спад в останалата част на Европа.

Пазарен дял на различните видове автомобили в ЕС

ACEA© ACEA ACEA

Междувременно редица водещи европейски автомобилни компании в ЕС отбелязаха спад в продажбите на нови автомобили през октомври 2024 г., като от големите компании единствено Volkswagen отбеляза добро повишение на продажбите.

Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант Volkswagen Group се повишиха през октомври с цели 16,7% на годишна база, като в същото време Volkswagen увеличи своя пазарен дял до 28,7% от 24,9% през октомври 2023 г., запазвайки лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.

Голямата френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) обаче намали продажбите с 1,5%, което намали нейния пазарен дял в ЕС до 10,9% от 11,2% година по-рано.

Повишение през октомври с 4,7% отчетоха продажбите на нови автомобили на луксозната немска марка BMW, докато при другата луксозна макар Mercedes-Benz беше регистриран спад с 1,0 на сто.

Солиден срив за втори пореден месец през октомври с цели 16,9% беше отчетен от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot.

Toyota Group пък отчете нарастване на продажбите в ЕС през октомври със 17,4%, докато продажбите на Ford се свиха със 7,9 на сто.

Продажбите на електромобили на Tesla в ЕС пък се сринаха през октомври с цели 21% след техен ръст с над 31% месец по-рано, като пазарният дял на компанията на Илон Мъск се сви до 1,3% от 1,6% през октомври 2023 г.

Анкети