Автомобили
Подкрепа за автомобилния сектор в Европа: Облекчават правилата за емисиите на CO2 за новите превозни средства
Средните си емисии ще се изчисляват за общ тригодишен период, а не за всяка година поотделно

С 458 гласа „за“, 101 „против“ и 14 „въздържал се“, членовете на ЕП подкрепиха предложението на Комисията за подкрепа на автомобилния сектор в Европа, който е засегнат от бързите технологични промени и засилената конкуренция.
Предложеното изменение дава възможност на производителите да изпълнят задълженията си за 2025, 2026 и 2027 г., като изчисляват средните си емисии за тригодишен период, а не за всяка година поотделно. Този подход ще им позволи да компенсират евентуалните годишни превишения на емисиите, като надхвърлят целта през следващата(ите) година(и).
Действащите правила определят годишни цели за намаляване на средните емисии на CO2 от новите леки автомобили и лекотоварни автомобили в автомобилния парк на ЕС за петгодишни периоди. От 2025 г. за периода 2025—2029 г. ще се прилага цел за намаляване на емисиите на CO2 с 15 % спрямо стойностите от 2021 г.
Следващи стъпки
За да ускори приемането му, Парламентът реши във вторник да разгледа досието по неотложната процедура. За да влезе в сила, законопроектът трябва да бъде официално одобрен от Съвета, който прие същия текст на 7 май 2025 г.
Контекст
Предложението е част от промишления план за действие на Комисията за европейския автомобилен сектор, обявен на 5 март 2025 г. То е резултат от стратегическия диалог за бъдещето на автомобилната промишленост, започнат от председателя на Комисията Урсула фон дер Лайен на 30 януари 2025 г., който включваше открита обществена консултация и дискусии с представители на промишлеността и заинтересованите страни за справяне с най-належащите предизвикателства пред сектора.