Автомобили
Само за 6 години електрическите и хибридните автомобили достигнаха дял от 44% в общия внос на коли в ЕС
Между 2017 г. и 2023 г. търговията в ЕС с електрически и хибридни превозни средства се е увеличила драстично. Показателни за това са последните данни, изнесени от европейската статистическа служба, които отчитат, че за 2023 г. 44% от общия брой автомобили, внесени в ЕС, са били електрически или хибридни. Този дял е бил едва 8 на сто през 2017 г. Делът на изнесението от ЕС електромобили е скочил от 2% през 2017 г. до 27% през 2023 г.
При хибридните автомобили, без Plug-in вариантите, се наблюдава същата тенденция - от 6% от общия внос на автомобили в ЕС и 0,4% от износа на автомобили в ЕС през 2017 г. до съответно 18% и 11% през 2023 г.
Към 2023 г. напълно електрическите автомобили съставлява дял от 21% от вноса, което е ръст с цели 20% спрямо нивото от 2017 г. и 11% от износа, което е ръст от 10 на сто. През 2017 г. както вносът, така и износът на Plug-in хибридни автомобили са на ниво от едва 1%, но през 2023 се наблюдава ръст и по двете направления съответно с 5% и 3%.
През 2023 г. ЕС е похарчил 48,3 милиарда евро за внос от страни извън ЕС за хибридни и електрически автомобили, което е увеличение от 31%, в сравнение с 2022 г. (37,0 милиарда евро). Вносът на изцяло електрически автомобили е на стойност 22,7 милиарда евро, следван от хибридни автомобили без електрическа мрежа (16,3 милиарда евро) и хибридни автомобили с добавка (9,3 милиарда евро).
Износът за страни извън ЕС възлиза на 62,5 милиарда евро на обща стойност, +6% в сравнение с 2022 г. (59,1 милиарда евро). Износът на изцяло електрически автомобили е на първо място по отношение на стойността с 29,6 милиарда евро, следвани от хибридните автомобили без електрическа мрежа с 22,7 милиарда евро и хибридните автомобили с електрическа мрежа с 10,2 милиарда евро.
Китай е основен партньор за внос на електрически автомобили
Електрическите автомобили заемат по-голям дял спрямо хибридните автомобили търгувани през 2023 г., което е промяна спрямо 2022 г., когато хибридните автомобили без Plug-in бяха основната категория.
Първите 3 държави извън ЕС, от които ЕС внася електрически автомобили, са Китай с 11,0 милиарда евро (съответстващи на 49% от общия внос на електрически автомобили), следван от Южна Корея (4,4 милиарда евро) с процентен дял от 19 % и Обединеното кралство (2,5 милиарда евро) с 11% дял.
Първите 3 основни държави извън ЕС за износ са Обединеното кралство и Съединените щати, с дял от 24% всяка (съответно 7,2 милиарда евро и 7,0 милиарда евро), следвани от Норвегия с 11% (3,1 милиарда евро).