Анализи
Шрингфлация: На Острова редица продукти с по-малък грамаж
Цените на стоките в Обединеното кралство се покачват, а в някои случаи продуктите стават по-малки (бел.ред. намаляването на размера на потребителските опаковки, за да не се усети толкова силно поскъпването на стоките се нарича шрингфлация). Нов доклад на потребителския сайт Which? разкрива някои забележителни примери за цените в супермаркетите във Великобритания.
Докато семействата се борят с разходите си при на супермаркета, проучване сред купувачите разкри колко продукти стават по-малки, а в други се влагат по-евтини съставки.
Сред примерите са:
• Паста за зъби Aquafresh complete care original - от £1.30 за 100 мл до £2 за 75 мл в Tesco, Sainsbury's и Ocado
• Течност за киселини и лошо храносмилане Gaviscon - от £14 за 600 мл до £14 за 500 мл в Sainsbury's
• Шотландски овес Sainsbury's - от £1.25 за 1 кг до £2.10 за 500 г
• Десерт KitKat - от £3.60 за 21 блокчета до £5.50 за 18 блокчета в Ocado
• Quality Street - от £6 за 600 г до £7 за 550 г в Morrisons
• Десертни блокчета Freddo - от £1.40 за пет блокчета до £1.40 за четири блокчета в Morrisons, Ocado и Tesco
От потребителската организация също така са получили данни за популярни лакомства, в които липсват ключови съставки, тъй като производителите се стремят да намалят разходите си.
Такъв пример е за количеството какаово масло в белите десерти на KitKat, което е паднало под 20%. Това пък означава, че те вече не могат да се продават като бял шоколад. (бел. ред. Според международните старндарти белият шоколад трябва да съдържа най-малко 20% какаово масло, 14% млечни вещества и захар не повече от 55%.)
По-рано по подобни причини Penguin и Club загубиха законния си статут на шоколадови бисквити, тъй като сега съдържат повече палмово масло и масло от ший, отколкото какао, припомня Sky news.
От Which? призоваха супермаркетите да бъдат „по-откровени“ относно промените в цените, за да помогнат на домакинствата, които вече са под огромен финансов натиск, да получат по-добра информираност.
Макар че следенето на размера и теглото на продуктите може да бъде трудно, Which? има основни съвети за откриване на „шрингфлация“.
Един от да се внимава с познати продукти, етикетирани като „нови“ - защото единственото ново нещо може да се окаже по-малкият размер.
Друг съвет към потребителите е да обръща внимание не на това колко струва даден артикул, а дали е за 100 г или 100 мл., тъй като това може да бъде лесен начин да се разбере кога се променят цените.
Какво казват производителите?
От Mondelez International, производител на продукти на Cadbury, заявяват, че всяка промяна в размерите на продуктите е „крайна мярка“, но компанията е изправена пред „значително по-високи разходи за входящи ресурси в цялата ни верига за доставки“ - включително за енергия, пише още Sky news.
Говорител на Nestle заяви, че компанията наблюдава „значително увеличение на цената на кафето, което понякога води до „корекции на цените, за да се запази същото високо качество и прекрасен вкус, които потребителите познават и обичат“.
„Ценообразуването на дребно винаги е по преценка на отделните търговци на дребно“, посочват още от компанията.
На този фон от Федерацията по храните и напитките пък припомнят за правителствената политика, по-специално увеличението на националните осигуровки за работодателите и новия данък върху опаковките.
Цените на пресните храни се покачват
Докладът на Which? идва, след като последните данни показват, че цените на пресните храни са с 4,3% по-високи, отколкото преди година.
Увеличението през октомври, отчетено от Британския консорциум за търговия на дребно (BRC) и пазарните изследователи NIQ, е по-високо от 4,1% годишно покачване през септември.
Общата инфлация на храните обаче леко намаля до 3,7% от 4,2% през миналия месец.
Наблюдава се и забавяне на общата инфлация на цените в магазините, което според BRC се дължи на „ожесточена конкуренция между търговците на дребно“ преди разпродажбите за Черен петък.