Технологии
ЕС проверява какви мерки са въвели TikTok и YouTube за защита на децата в онлайн платформите
ЕС обяви, че ще проведе разследване на YouTube и TikTok, за да установи какви мерки предприемат платформите, собственост на САЩ и Китай, за да гарантират безопасността на непълнолетните в своите платформи, съобщи АФП.
От ЕК съобщиха, че са изпратили официални искания за информация както до TikTok, така и до YouTube, което е първата стъпка в рамките на процедурите, стартирани съгласно новия закон на ЕС за цифровото съдържание.
Изпълнителният орган на ЕС заяви, че иска да знае какви мерки са предприели платформите за споделяне на видеоклипове, за да спазят Закона за цифровите услуги („DSA“), особено по отношение на рисковете за психическото и физическото здраве на децата.
DSA е част от мощния арсенал на Европейския съюз, с който се цели да се обърне внимание на големите технологии, и изисква от цифровите гиганти да правят повече срещу разпространението на незаконно и злонамерено съдържание, както и на дезинформация.
За нарушенията платформите са заплашени от глоби, които могат да достигнат до шест процента от общия им оборот.
TikTok, собственост на китайската компания ByteDance, е особено популярна сред по-младите потребители, докато YouTube е част от цифровата империя Alphabet, която включва и Google.
И двете компании трябва да дадат отговор до 30 ноември.
Още през август Тиери Бретон, комисар по въпросите на вътрешния пазар на ЕС заяви, че „защитата на децата ще бъде приоритет на правоприлагането" за DSA.
Законът също така забрани насочената реклама към непълнолетни лица на възраст под 17 години.
ЕС вече започна проверки на TikTok, X и Facebook във връзка с дезинформацията след нападението на „Хамас“ в Израел на 7 октомври.
Освен това според регламента DSA технологичните гиганти трябва да предприемат повече мерки срещу разпространението на незаконни стоки.
Комисията обяви, че е започнала разследване на китайската компания AliExpress за това какви действия предприема тя за защита на потребителите онлайн от незаконни продукти, включително фалшиви лекарства.
Припомняме, че DSA влезе в сила през август тази година за 19 платформи, определени от ЕС, тъй като имат повече от 45 милиона активни потребители месечно. Сред тях са Google Search, Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Amazon и AppStore на Apple.
За по-малките дигитални компании регламентът DSA влиза в сила от февруари следващата 2024 година, когато държавите - членки на ЕС, ще създадат национални надзорни органи.