Технологии
Инсталират сензори за чист въздух в училищата
Осъзнаването и решаването на проблема със застоялия въздух в класните стаи е целта на кампанията „Знаеш ли какво дишаш?“. 130 сензори вече са инсталирани в три русенски училища и една детска градина, а 7 датчика са поставени в 51 СУ „Елисавета Багряна” в София, стана ясно по време на дискусия в рамките на инициативата.
Данните бяха предоставени от инициатора на кампанията и изпълнителен директор на Qnectd Христо Атанасов.
Като възпитаник на Математическата гимназия в Русе той призна, че първо е инсталирал сензорите там, след като се е срещал с ръководството и родителския комитет.
До момента сензорите се инсталират безплатно и целят създаването на навици у учители и ученици. Когато стойностите на въглеродния диоксид се покачат, устройствата издават предупреждение.
Ваня Кастрева, началник РУО-София, подкрепи инициативата, като подчерта, че е важно да се обучат учителите как да действат със сензорите за чист въздух.
„Сензорите за измерване на качеството на въздуха ще подобрят средата на учене, ще мотивират учениците. Сензорът е джаджа и учителят може да я използва като даде знания за технологиите, но оттук нататък това е грижа за здравето”, посочи Кастрева.
Като историк тя даде пример как новата технология може да улесни, например, изучаването на древните ни паметници, а именно, че строителят на известна църква в Добърско я е проектирал с естествена вентилация.
51 СУ „Елисавета Багряна“ е първият партньор на кампанията.
Директорът на учебното заведение и председател на Съюза на директорите в средното образование Асен Александров подчерта, че е привърженик на въвеждането на технологиите. На ръчния си часовник той демонстрира как следи нивото на децибелите в помещението. По думите му сензорите за измерване на качеството на въздуха ще напомнят на учителите, че стаята трябва да се проветрява редовно, а температурата в помещението не трябва да надвишават 21 градуса.
„Измерването на чистотата на въздуха в класната стая става по лесен и практичен начин”, категоричен е Александров.
Над 20 столични училища и други организации подкрепят инициативата. По време на дискусията учители обърнаха внимание, че повишаването на въглеродния диоксид кара децата да се изморяват по-бързо и да им се доспива.
„Ние искаме в нашата сграда да има повече такива устройства, за да създадем у децата алгоритъм на поведение”, коментира Лилия Владимирова, учител от 56 - то училище в София. С възпитаниците си тя вече е правила подобни замервания.
„Според замерванията на 20-та минута нивата вече са в червено. Тъй като проветряването е свързано и с енергийната ефективност на сградата, се оказа, че ако отворим прозорците на стаята за 2-3 минути, температурата пада много бързо”, оплака се учителката.
Мария Титопулу, доктор по социална медицина, коментира, че измерването на качеството на въздуха е и част от усилията за по-добри условия на труд.
Участниците в дискусията се обединиха около идеята, че замерването на качеството на въздуха в класните стаи е добра практика и първата стъпка вече е направена с поставянето на сензори.
Според данни от проведени изследвания замърсяването на въздуха в затворените помещения е между 5 и 7 пъти по-голямо от това отвън. Наличието на високи нива на въглероден диоксид в помещението показва, че въздухът е застоял. А именно той създава изключително благоприятни условия за развитие и разпространение на вируси, предавани по въздушен път.
Също така хората в тези помещения са по-малко фокусирани и ефективни - приспива им се и води до ниска ефективност на учебния процес.