Технологии
Канадското правителство спира плащанията за реклами във Facebook и Instagram
Министърът на културното наследство на Канада Пабло Родригес обяви, че правителство ще спре да купува реклами във Facebook и Instagram, тъй като се разгаря спор с технологичните гиганти относно нов закон за медийните компенсации, предаде АФП.
Законът за онлайн новините, приет от парламента миналия месец, изисква от цифровите гиганти като Google и Meta да сключват търговски сделки за компенсиране на канадските новинарски издания, когато потребителите получават достъп до статии чрез техните продукти, или да бъдат изправени пред задължителен арбитраж.
Meta, компанията майка на Facebook и Instagram, обяви скоро след приемането на закона, че ще предприеме мерки за блокиране на канадските новини за потребителите на нейните платформи в страната.
Родригес определи тези действия като „необосновани“ и „безотговорни“.
„Ето защо днес обявяваме, че правителството на Канада ще преустанови рекламата си във Facebook и Instagram“, каза той, като оцени разходите за Facebook и Instagram на около 10 млн. канадски долара (7,5 млн. щатски долара) годишно.
Google също обяви, че ще предприеме подобни действия, за да се противопостави на закона.
Двете компании, които доминират в онлайн рекламата, са обвинявани, че източват пари от традиционните новинарски организации, като същевременно използват безплатно тяхното съдържание.
„Канадците няма да бъдат сплашвани от американски милиардери, които искат да подкопаят нашата демокрация“, заяви министър-председателят Джъстин Трюдо и добави, че правителството му няма да отстъпи от решението си.
По данни на Департамента за канадско наследство от 2008 г. насам над 450 канадски медии са затворили врати.
В доклад на канадския парламентарен бюджетен надзор от октомври 2022 г. се посочва, че според Закона за онлайн новините канадските вестници ще получават около 330 млн. канадски долара годишно от цифрови платформи.
Мярката на Канада се основава на австралийския Кодекс за договаряне на нови медии, първи в света, който накара Google и Meta да плащат за новинарско съдържание на своите платформи.
Калифорнийските законодатели също се стремят да въведат подобна политика.