Технологии
Разширен обхват: Законът за цифровите услуги (DSA) на ЕС влезе в сила и за по-малки онлайн платформи
Законът за цифровите услуги (DSA) на Европейския съюз разширява обхвата си. Под регулаторната рамка вече попадат много повече онлайн платформи. В сила от 17 февруари, DSA ще се прилага за всяка онлайн платформа с потребители в ЕС, като все още изключение ще се прави за най-дребните представители на сектора.
Това означава, че освободените по-рано платформи, сред които попада и eBay ще трябва вече да се съобразяват с правилата на DSA относно модерирането на съдържанието и онлайн рекламата.
Основните разпоредби включват забрана за насочване на персонализирани реклами към непълнолетни потребители или към лица въз основа на техни чувствителни данни като сексуални предпочитания или религиозни вярвания. От онлайн платформите също ще се изисква да предоставят на потребителите ясна причина, когато съдържанието или акаунтът им се модерират, както и възможност за подаване на жалби и оспорване на решения.
Новите правила постановяват, че цифровите платформи, които например предлагат услуги за пазаруване, трябва да действат бързо и да спрат продажбата на фалшиви продукти и да блокират повторни измами, като освен това позволят на потребителите си да маркират незаконни стоки и услуги, намерени на техните сайтове.
Отговорността за контрол на цифровите компании ще бъде разпределена между ЕК, с нейния екип от повече от 120 експерти, и страните членки от ЕС.
ЕК ще контролира най-големите платформи, но страните ще трябва да създадат „координатори за цифрови услуги“, които да наблюдават по-малките компании.
Цифровите компании с по-малко от 50 служители и оборот под 10 милиона евро (10,8 милиона долара) ще бъдат освободени от най-сериозните правила.
В регламента е записано, че тези, които нарушават правилата, могат да бъдат глобени с до 6 процента от общия си годишен оборот, или дори да бъдат забранени в ЕС за сериозни и повтарящи се нарушения.
ЕС официално ще може да налага санкции на компаниите, включително глоби, за всякакви нарушения.
Пропомняме, че през август 2023 година правилата влязоха в сила за най-големите платформи като Facebook, Instagram, TikTok, YouTube и Google Search, Booking.com, Snapchat.
Въз основа на новия регламент ЕС започна официално производство за нарушение срещу социалната мрежа X, собственост на американския милиардер Илон Мъск, заради „незаконно съдържание и дезинформация“.
Новият закон вече предизвика някои противоречия, като редица платформи оспорват таксите, които трябва да плащат на регулаторите в ЕС, натоварени с налагането на нови строги правила за модериране на съдържанието.