Технологии
Технически проблеми: SpaceX отмени тестовия полет на мегаракетата Starship

SpaceX отмени планиран тестов полет на мегаракетата Starship, след като съобщи, че се нуждае от време за отстраняване на технически проблеми – пореден неуспех за гиганта на Илон Мъск след серия експлозивни провали, предаде АФП. Затрудненията карат част от наблюдателите да се съмняват дали най-голямата и най-мощна ракета в света ще успее да върне хора на Луната или да реализира амбицията на Мъск за колонизация на Марс.
Полетът беше планиран за 18:30 местно време (23:30 GMT) от базата на компанията Starbase в южен Тексас и щеше да бъде десети за Starship. Около 15 минути преди старта обаче SpaceX обяви прекратяването му. „Стоим настрана от днешния десети полет на Starship, за да отделим време за отстраняване на проблем с наземните системи,“ съобщи компанията в X, без подробности.
По-рано SpaceX беше съобщила, че горната степен на ракетата вече се зарежда с гориво, което създаде впечатление, че стартът ще се състои. Самият Мъск писа в X час по-рано: „Starship 10 излита тази вечер.“ Според информация за пътни затваряния край Starbase полетът може да бъде пренасрочен за понеделник или вторник, но SpaceX не даде точни срокове.
Мисията, предвидена да продължи около час, трябваше да изведе горната степен в серия от тестове при полет около половината земно кълбо, преди долната степен да падне в Индийския океан.
Starship е в основата на визията на Мъск за колонизация на Марс, докато NASA разчита на модифициран вариант, за да върне американци на Луната. Но горната степен на ракетата – предназначена да носи екипаж и товари – вече е експлодирала при всички три тестови полета през 2025 г. Два от тях разпръснаха отломки над Карибите, а третият достигна космоса, преди да се разпадне. През юни последва нов взрив при статичен тест на земята.
С височина 123 метра (403 фута), Starship е проектирана да бъде напълно многократна, но засега SpaceX не е успяла нито да изведе полезен товар в орбита, нито да върне успешно горната степен. След последния провал през май компанията обяви, че ще „натисне структурните граници“ на конструкцията, за да тества устойчивостта ѝ. Долната степен вече е била успешно прихващана три пъти от гигантските механични „клечки за хранене“ на кулата, но този десети полет не предвиждаше такъв опит.
Философията на компанията „греши бързо, учи бързо“ ѝ донесе лидерство в комерсиалните изстрелвания чрез ракетите Falcon, но поредицата от неуспехи с най-голямата ракета в историята поражда съмнения дали този успех може да бъде повторен.
„Мисля, че натискът върху тази мисия е огромен,“ коментира Далас Касабоски, анализатор на космическата индустрия в Analysys Mason, преди отменения старт. „Имаше толкова много тестове и системата все още не е доказала надеждност – провалите надделяват над успехите.“
Бившият инженер и анализатор Уил Локет стигна по-далеч, като заяви, че неспособността на Starship да изведе полезен товар в орбита показва, че „концепцията е фундаментално сбъркана.“
Най-богатият човек в света е заложил бъдещето на компанията върху Starship, планирайки да спре сегашното поколение ракети в полза на новата система. Но дори десетият полет да се окаже успешен, остават сериозни предизвикателства – от осигуряване на бърза и евтина многократна употреба до доказване, че системата може да се зарежда в орбита с ултраохладено гориво, задължително за мисии в дълбокия космос.
Въпреки това SpaceX продължава с увеличаване на честотата на полетите, въпреки критиките на природозащитници за екологичните последици. Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) обяви миналата седмица, че е приключила разследването на последната експлозия, уточнявайки, че няма пострадали.
Мъск, известен със свръхамбициозните си срокове, настоява, че първите безпилотни мисии на Starship до Марс ще бъдат изстреляни още догодина.