Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Автомобили
  3. Труден пазар: Renault със загуби от близо 12 млрд. евро

Автомобили

Труден пазар: Renault със загуби от близо 12 млрд. евро

Труден пазар: Renault със загуби от близо 12 млрд. евро - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Френският автомобилен производител Renault обяви, че трудният пазар за търговски и лекотоварни автомобили в Европа е натиснал печалбите, въпреки че компанията успява да запази рентабилност по-добре от повечето си конкуренти, предаде АФП. Изключвайки изключителни разходи, нетната печалба на Renault за първото полугодие е спаднала с 69% до 461 милиона евро (528 милиона долара).

В същото време компанията отчита изключителни загуби в размер на 11,6 милиарда евро, свързани с партньора ѝ Nissan. От тях 9,3 милиарда евро са загуби, обявени в началото на месеца, свързани с промяна в счетоводното третиране на дяловото участие в Nissan, което вече няма да влияе на оперативните резултати на Renault.

Renault спасява Нисан през 1999 година и двата производителя държат дялове един в друг в нестабилно партньорство, което никога не прераства в сливане. Задлъжнялата Nissanизпитва сериозни трудности и отчете нетна загуба от 4,5 милиарда долара за финансовата година, приключила през март 2025-а, като обяви планове за съкращаване на 15% от служителите си.

Renault се представя сравнително добре през последните години благодарение на пускането на нови модели под собствената си марка и под тази на нискобюджетната си единица Дачия, както и заради потребителския интерес към хибридни автомобили.

Въпреки това, силната зависимост на Renault от европейския пазар, който никога не се възстанови напълно от спадовете по време на пандемията и се сви с 1,9% през първото полугодие на годината, поставя компанията пред сериозни предизвикателства. Освен това през юни Renault загуби динамичния си главен изпълнителен директор Лука де Мео, който премина в Kering – френски луксозен конгломерат, включващ Gucci.

На негово място в сряда бе назначен Франсоа Прово, дългогодишен служител на компанията, който активно участва в изпълнението на стратегическия ѝ план.

„Резултатите ни за първото полугодие в предизвикателна среда не отговарят на първоначалните ни амбиции,“ заяви Прово, като посочи, че вече се предприемат мерки за постигане на поставените цели. „Въпреки това рентабилността на групата Рено остава еталон в нашата индустрия и ние сме решени да поддържаме това ниво.“

Рено отчете оперативна маржина от 6.0% – с 2.1 процентни пункта по-ниска – но компанията се надява да я повиши до 6.5% до края на годината. За сравнение, конкурентът Стелантис – включващ френските марки Ситроен и Пежо – е намалил своя марж до едва 0.7% през първото полугодие, а Volkswagen, най-големият производител в Европа, отчита спад на маржа до 4.7%. И двете групи са по-зависими от американски мита, отколкото Renault, което не оперира на американския пазар.

Общите приходи на Renault са се увеличили с 2.5%, но приходите от автомобилния сектор са нараснали едва с 0.5% през първата половина на годината.

Анкети