Имоти
Цените на ваканционните имоти у нас се покачват, но все още са с 30% по-достъпни от градските жилища

С около 30% на годишна база нарастват цените на ваканционните имоти на българското Черноморие. Ако през 2024 г. качествените проекти в най-желаните курорти все още бяха на нива под 2 000 евро/кв. м, то през 2025 г. цените устойчиво надминават тази граница. Това показва докладът на строително-инвестиционната компания Green Life Development & Resorts.
„Макар ваканционните жилища да започват да „догонват” градските имоти, цените им все още са значително по-ниски. В Созопол нивата, на които се реализират сделките за ново строителство в момента, вече са в диапазона 1 900 – 2 200 евро/ кв. м, като са отчетени и сделки на 2 800 евро/кв. м. Цените все още са около 20-30% по-ниски в сравнение с тези на качествен апартамент в София, например”, коментира Екатерина Желяпова, търговски директор на Green Life Development.

Основният интерес на ваканционния пазар у нас е към апартаменти с 1 спалня, като семействата с повече деца търсят варианти за двуспални апартаменти или вили в затворени комплекси с басейни, поддръжка и в близост до плажа. Към момента качествен ваканционен имот с 1 спалня може да се купи за 120 000 евро, а жилище с 2 спални, изцяло завършено до ключ, е на продажна цена от около 180 000 евро.
По данни на компанията, кредитирането и достъпните ипотечни заеми играят все по-благоприятна роля и на пазара на ваканционни имоти.
„Все повече млади семейства, закупувайки ваканционен имот, разчитат на банково кредитиране, за да почиват 4-5 топли месеца, работейки дистанционно от собственото си жилище на море. Хибридната работа продължава да е фактор на българския трудов пазар. Това позволява на много хора да съчетаят семейната си почивка с деца с професионалните задължения. Друг ключов фактор са растящите цени на стандартните почивки в хотелите. Тези клиенти виждат, че инвестицията в собствено ваканционно жилище е значително по-изгодна”, казва Желяпова.
Според анализа на компанията, ръстът на цените и търсенето ще продължат, движени от няколко ключови фактора. Единият е влизането на България в Шенген. Постепенно България променя имиджа си, като от второстепенна туристическа дестинация се превръща в място, което започва да съперничи на Испания и дори на Италия. А ценово запазва конкурентното си предимство. Втората ясно очертаваща се причина е очакваното спиране на военните действия в Украйна, което е предпоставка за завръщане на рускоговорящи клиенти – това от една страна ще ограничи продажбите на вторичен пазар, а от друга ще увеличи новото търсене.
„Покупката на ваканционен имот в България вече е възможност за чуждестранните купувачи да разполагат със собствено жилище на брега на морето, при това в рамките на свободното шенгенско пространство. Това, ведно с предстоящото влизане на страната в еврозоната, ще окаже допълнителен натиск на цените и те ще продължат възходящата си посока”, посочва Желяпова.
По думите ѝ, инвестиционният интерес към ваканционния пазар у нас ще нараства, а с това и цените. От една страна, този тип жилища ще останат по-достъпни спрямо градските имоти, от друга – за разлика от апартаментите в големите градове, които често имат нужда от ремонт или довършителни работи, ваканционните в повечето случаи се издават до ключ и напълно готови за нанасяне. Те са част от мащабна и поддържана инфраструктура.
Вторичният пазар, който и до 2024 г. беше във фаза на затишие, ще продължи да намалява влиянието си. Рускоговорящите собственици все по-рядко ще стигат до решение за продажба, мотивирани от политическата обстановка.
„Вторичният пазар, който бе спокоен до 2024 г., вероятно ще отбележи спад в активността. Много рускоговорящи собственици на жилища сега предпочитат да запазят ваканционните си жилища поради променящата се политическа обстановка и възможността да живеят дори и частично в страна в Шенген.“, коментира Желяпова.
Българите, живеещи у нас или в чужбина, остават ключовите купувачи на ваканционния пазар.
Профилът на клиентите остава устойчив, сочат още данните на компанията. Най-активна е групата на хората на възраст между 35 и 45 г. Това са купувачи от различни сфери на работа – средно и високо ниво мениджмънт в български и чуждестранни компании, клиенти с малък и среден собствен бизнес, както и работещи в сферата на правото, здравеопазването и образованието.
Созопол остава фаворит в предпочитанията на купувачите, ориентирани към Южното Черноморие. По тази причина то все по-активно привлича и амбициите на строителните предприемачи. В района в момента се изграждат 4 мащабни ваканционни проекта, които динамично влияят и върху имиджа и облика на зоната. Традиционно една от най-добре познатите дестинации за ваканция, която в същото време търпи непрестанно развитие, Созопол остава притегателна точка за туристите. Ключови фактори за това са лесният достъп, развитата инфраструктура, красивата природа и историческото и културно наследство на града. Целогодишният туристически поток и фестивалната култура на града го правят добро инвестиционно решение.