Автомобили
В Испания и Португалия купуват все повече електромобили, но не и тези с марка Tesla

Продажбите на нови автомобили Tesla в Испания и Португалия са спаднали през май спрямо същия месец на 2024 г., сочат данните за регистрации на нови автомобили, публикувани днес от браншови организации в двете иберийски страни и цитирани от Ройтерс. За сметка на това продажбите на електрически автомобили от други марки са се увеличили рязко.
Американският производител на електрически превозни средства е продал 794 автомобила в Испания и 292 автомобила в Португалия през май, което е спад съответно с 29 на сто и 68 на сто на годишна база.
През първите пет месеца на 2025 г. продажбите на автомобили Tesla в Испания са спаднали с 19 на сто спрямо същия период на 2024 г. Общите продажби на електрифицирани превозни средства, категория, която включва както напълно електрически превозни средства, така и хибриди, са се увеличили със 72 на сто, съобщи Испанската асоциация на производителите на автомобили и камиони (ANFAC).
Продажбите на нови автомобили Tesla през първите пет месеца на годината са спаднали с 36 на сто в Португалия, обяви Португалската автомобилна асоциация (ACAP), цитирана от БТА.
Продажбите на автомобили Tesla продължават да намаляват в Европа, тъй като подкрепата на главния изпълнителен директор Илон Мъск за крайнодесни партии отблъсква купувачите, което допълнително засилва натиска върху американския автомобилостроител заради ограничената гама от модели и засилената конкуренция от европейските и китайските марки.
Мъск приключи с работата си в администрацията на президента на САЩ Доналд Тръмп миналата седмица, като заяви, че ще възобнови денонощната работа в компаниите си.
В Испания продажбите на китайските автомобилни производители BYD, MG и Omoda са се увеличили съответно със 745 на сто, 87 на сто и 213 на сто от началото на годината, се посочва в доклад на испанската браншова организация.
В същото време продажбите на Tesla за тази година в Норвегия са се увеличили. Това показват официални данни в разрез с по-широката европейска тенденция, тъй като потребителите се отдръпват от марката електрически автомобили на Илон Мъск.
Норвежците се върнаха към американската марка, тъй като тя предлага заеми с нулева лихва и нов Model Y, който е най-продаваният автомобил в страната в продължение на три поредни месеца.
Норвегия е страната с най-висок дял на електромобилите, които съставляват 93,9% от регистрациите на нови коли през май, по данни на Норвежката пътна федерация (OFV).
През първите пет месеца на годината електромобилите са съставлявали 92,7 % от регистрациите на нови автомобили, предаде АФП.
През май Tesla си върна титлата на водеща автомобилна марка в скандинавската страна, като утрои продажбите си и достигна 18,2% от продадените нови автомобили.
За първите пет месеца на годината продажбите на Tesla са се увеличили с 8,3%. Това е по-малко от общия пазар на нови коли, който е нараснал с 30,6%.
За този период пазарният дял на Tesla е 12,9%, отстъпвайки само на германския автомобилен гигант Volkswagen.
По данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) през април продажбите на Tesla са намалели наполовина в Европейския съюз.
Пазарният дял на компанията в ЕС спадна до 1,1% на фона на нарастващата конкуренция от страна на китайските конкуренти и потребителите, които протестират срещу политиката на Мъск и връзките му с президента на САЩ Доналд Тръмп.
„Разглеждайки продажбите на Tesla в Норвегия през май и за годината досега, ние се отличаваме от останалата част на Европа, където продажбите на тази марка отбелязват забележим спад“, заяви директорът на OFV Ойвинд Солберг Торсен.
Джонатан Пар, анализатор в дилъра на употребявани автомобили Rebil, каза пред телевизионния канал TV2, че „в крайна сметка норвежките шофьори се интересуват най-много от цената“.
„Норвежците не харесват Мъск, но не се срамуват да притежават Tesla“, обясни Пар.
През последните месеци норвежките медии все пак съобщиха за няколко истории на собственици на Tesla, които са решили да се разделят с автомобилите си или да се въздържат от закупуване на друг автомобил на марката.
Норвегия, най-големият производител на петрол в Западна Европа, е приела цел през тази година всички нови коли да бъдат с нулеви емисии.