Автомобили
След мащабната инвестиция в Китай: Ще успее ли Volkswagen да пребори конкуренцията в страната
Volkswagen прави голям риск в Китай, най-големия и един от най-конкурентните автомобилни пазари в света. Въпросът е дали това ще проработи.
Немският автомобилен производител, който някога доминираше на пазара с дял от над 50%, е инвестирал 3 милиарда евро в разрастващ се център за научноизследователска и развойна дейност – най-големият извън родната си страна – в Хефей, град в централен Китай с 10 милиона жители.
Това е драстична промяна в сравнение с начина, по който чуждестранните автомобилни производители оперираха в Китай в продължение на десетилетия, произвеждайки автомобили, разработени в чужбина, и споделяйки технологиите си с местни партньори. Тази стратегия беше изместена от бързо набиращите скорост местни конкуренти, които рязко намалиха продажбите на чуждестранните марки.
„Този бизнес модел вече не съществува“, заяви Томас Улбрих, главен технологичен директор на Volkswagen Group в Китай, цитиран от „Евронюз“.
Китайският потребител винаги е прав
В това, което Улбрих нарича промяна на парадигмата, Volkswagen започна най-новата си реформа на подхода си към Китай през 2022 г. Компанията разработва автомобили, специално пригодени за китайските шофьори – автомобили, които вероятно никога няма да се появят по европейските пътища, макар че може да навлязат на пазарите в Близкия изток и Югоизточна Азия.
С пускането на новите модели Volkswagen ще разбере дали инвестицията ще се изплати, като му помогне да навакса изоставането от китайските производители BYD и Geely и да си върне пазарния дял. Такава стратегия е ключова за възвръщането на конкурентоспособността в Китай, каза Рела Сускин, анализатор на акции в Morningstar, отговарящ за европейския автомобилен сектор.
Но тя прогнозира: „Това ще им позволи да поддържат пазарния си дял на нивата от настоящия момент, но няма да им помогне да възвърнат пазарния дял, който са загубили през последните няколко години“.
Въпросът е дали това може да донесе печалби в един свръхконкурентен пазар, който е свалил цените до нива, водещи до фалит.
Audi, част от Volkswagen Group, пое водещата роля с представянето тази година на нова марка, наречена „AUDI“ – името ѝ с главни букви. VW се готви да пусне на пазара нови модели за 2026 г., разработени „в Китай, за Китай“, както обича да казва производителят на автомобили.
„Дали тази стратегия ще се изплати е въпрос за милион долара. Трябва да наблюдаваме, но мисля, че те са на прав път да наваксат в надпреварата“, заяви Клеър Юан, директор по корпоративни рейтинги за китайските автомобили в S&P Global Ratings.
Китайската скорост оставя конкурентите далеч назад
Чуждестранните автомобилни производители изостанаха поради драстичните промени на китайския пазар през последните пет години. Електрическите автомобили достигнаха около половината от продажбите на нови автомобили. А купувачите очакват те да бъдат оборудвани с най-новите цифрови функции, от големи сензорни екрани, подобни на iPad, до възможности за автономно шофиране, като например лесно паркиране на заден ход.
Volkswagen вече не беше подходящ за един от основните пазари, който представлява около една трета от глобалните му продажби. Това се случи 40 години след като компанията започна да произвежда седани в Шанхай с държавния си местен партньор SAIC. В продължение на години основните седани VW Santana и Jetta бяха основна част от таксиметровите паркове и първите автомобили, закупени от много градски жители.
Сега компанията трябва да обнови гамата си с т. нар. „китайска скорост“. На пазар, толкова конкурентен като китайския, оцеляването зависи от бързото пускане на нови модели и функции, обясни Бил Русо, главен изпълнителен директор на Automobility, консултантска фирма със седалище в Шанхай.
Китайските производители на електромобили пускат нови автомобили на пазара в рамките на 12 до 18 месеца, докато световните автомобилни производители се нуждаят от 3 до 5 години. „Темпото не е избор, а необходимост – и този натиск стимулира глобалната конкурентоспособност“, подчерта Русо.
Китай се превръща в източник на иновации
В средата на 90-те години на миналия век Улбрих работи в Североизточен Китай, където VW произвежда седани съвместно с друга държавна компания, FAW (First Auto Works), като внася всичко – от седалки до джанти. Частите не се предлагат на местния пазар.
Тридесет години по-късно почти всичко се произвежда в Китай. И сега се проектира тук. За да ускори разработването на продукти, централата на Volkswagen е дала правомощия за вземане на решения на местното подразделение.
Други чуждестранни автомобилни производители реагираха по различен начин. Някои намалиха дейността си или дори са оттеглиха. Японската Toyota, подобно на Volkswagen, прехвърли правомощия на екипа си в Китай, за да ускори вземането на решения, давайки им „безпрецедентна автономия в планирането и разработването на продукти“, заяви Юан.
Volkswagen се стреми да почерпи опит от китайските стартиращи компании в областта на електромобилите. Тя си сътрудничи с производителя на електромобили Xpeng, за да пусне по-бързо на пазара нови модели и да разработи своя собствена електронна архитектура – по същество вътрешната компютърна система, която управлява всички функции на автомобила.
Този подход отразява нарастващото признание сред чуждестранните автомобилни производители, че могат да се учат от Китай, а не само обратното. За мнозина ключът е колко бързо китайските фирми могат да превърнат една идея в продукт, да намалят разходите за разработка и да доставят навреме това, което клиентите искат.
„Потокът на знания е двупосочен между Китай и Германия“, каза Мартин Хофман, изпълнителен директор на Volkswagen и председател на Германската търговска камара в Северен Китай.
В скорошно проучване сред членовете на камарата около половината от над 600-те отговорили компании заявиха, че очакват китайските конкуренти да станат лидери в иновациите през следващите пет години, а 9% смятат, че те вече са такива.








