Енергетика
За първи път от 6 години: Иран сложи нов ценови праг за субсидирания бензин
Иран въведе нов ценови праг за субсидирания бензин, предприемайки най-сериозната промяна в системата на горивните субсидии от 2019 г. насам. Тогава рязкото увеличение на цените предизвика масови протести в цялата страна и последвала брутална репресия, при която според „Амнести интернешънъл“ бяха убити най-малко 300 души, а хиляди други бяха арестувани, съобщи Ей Би Си.
Евтиният бензин от десетилетия се възприема в Иран като почти неотменимо социално право. Исторически всяка намеса в цените е водела до напрежение – още през 1964 г. повишение на горивата принуждава тогавашния шах да изкара армейски превозни средства по улиците, за да поддържа транспорта по време на стачка на таксиметровите шофьори. Именно поради тази чувствителност иранските власти традиционно подхождат изключително предпазливо към темата.
Новата схема добавя трето ценово ниво към действащия модел на субсидиране. Шофьорите ще продължат да получават 60 литра месечно на силно субсидирана цена от 15 000 риала за литър. Следващите 100 литра ще се продават по 30 000 риала за литър, а всички количества над този лимит вече ще бъдат таксувани по новата цена от 50 000 риала за литър. Въпреки това дори най-високата цена оставя иранския бензин сред най-евтините в света.
Решението идва на фона на все по-сериозен икономически натиск върху правителството. Бързото обезценяване на иранския риал, хронично високата инфлация и тежките международни санкции, наложени заради ядрената програма на страната, значително ограничават бюджетните възможности на Техеран. По данни на Международната агенция по енергетика Иран е вторият най-голям субсидиращ енергията в света след Русия, като само през 2022 г. държавата е изразходвала около 52 милиарда долара за поддържане на изкуствено ниски цени.
Икономисти предупреждават, че всяко увеличение на цените на горивата има директен ефект върху инфлацията – по техни оценки всеки ръст от 10 000 риала може да доведе до допълнителни 5% инфлация. В момента страната вече се бори с годишен ръст на цените от около 40%, което силно засяга покупателната способност на населението.
В същото време евтиният бензин играе ключова социална роля. В Иран има около 25 милиона превозни средства, включително милиони таксита и моторни превозни средства, а по неофициални данни над 8 милиона иранци работят като таксиметрови шофьори чрез онлайн платформи. За много домакинства това е основен или допълнителен източник на доходи, което прави всяка промяна в цените политически и социално рискована.
Официални представители признават, че новата мярка е само първа стъпка към ограничаване на прекомерното потребление и бюджетния натиск. Властите преразглеждат цените на всеки три месеца и не изключват бъдещи корекции, но подчертават, че ще действат постепенно, за да избегнат повторение на събитията от 2019 г.
На този фон общественото недоволство остава осезаемо, а мнозина иранци гледат на промяната с недоверие и умора, натрупани от години на икономически трудности, инфлация и политическо напрежение.