Мрежата
За по-евтино: Магазини в Белгия минават на музика, генерирана от ИИ
Две популярни белгийски вериги вече ще използват в обектите си за фон генерирана Al музика вместо да плащат скъпи авторски права

Пред фламандската обществена телевизия мениджърът на верига за строителни стоки „Брико“ разказа, че тази нова възможност се предлагала от компания за селектиране на звуци. Те се свързали с обекта и попитали какъв тип им е подходящ. След като решението провървяло и други вериги вече започнали да внедряват в музикалните уредби такива забавления за посетителите, пише в блога си журналистът Апостол Апостолов.
Музиката е без авторски права, генерирана от изкуствен интелект, но се миксира от професионален тонрежисьор и продуцент, разкрива Марк Хюлебрук, който e водещ аудио продуцент в компанията. „Всяка песен в плейлиста отразява атмосферата на магазина. За да гарантираме, че музиката не звучи твърде подобно на съществуващи песни на истински изпълнители, ние също така филтрираме музиката с изкуствен интелект от Shazam - приложението за разпознаване на музика.“
Използването на музика без авторски права може да генерира значителни икономии за търговските вериги. За артистите това неизбежно означава значително по-малко приходи.
Към „феновете“ на тази инициатива се присъединила и френската хранителна верига „Карфур“, която обявила, че ще замени авторската музика във всички свои магазини в Белгия в периода 2026-2028.
„Това не е просто икономическо решение – музиката с изкуствен интелект е по-евтина, пък и успешна маркетингова стратегия. Защото, музиката ни позволява да пускаме специално пригодена и сезонна музика без авторски права - например по време на празниците“, казва мениджър на веригата, която само в Белгия има 700 магазина. Освен това с изкуствен интелект можело да се създаде закачлива поп песен за временна промоция на рибни пръчици или ария за рецепта с лазаня.
Други вериги, като шведския мебелен гигант Икеа, умишлено предприемали по-различен подход. Те нямат планове за преминаване към изкуствен интелект за своята фонова музика, но държали в магазините посвета да се чува и усеща атмосферата от съответната страна. И в този случай ставало дума за поръчкова музика без авторски права, но направена от истински професионалисти, казва Йелена Янсенс от веригата.
Асоциацията, представляваща музиканти, композитори и продуценти Sabam заявява, че са в ситуация под натиск от тарифните мита на Тръмп и глобалната несигурност. Това карало бизнесът да търси по-евтини решения като например музика без авторски права.
„Музиката с изкуствен интелект е доста монотонна и след няколко години виждаме, че хората отново избират музика от реални изпълнители. Само оригиналната музика може да предизвика уникално емоционално чувство. Безплатната, генерична музика с изкуствен интелект не може да направи това“, убедени са от сдружението и вярват, че след време магазините отново ще се върнат при авторите. Такива поне били сигналите, които вече идвали от Нидерландия
Междувременно, артистите търпели значителна загуба на доходи поради използването на музика с изкуствен интелект. Изследванията показват, че 25 до 28% от доходите, които авторите на песни получават от музика в обществени пространства, са изложени на риск да изчезнат, ако се премине към музика без авторски права.
В Германия вече има заведено дело от GEMA - германската организация за авторски права, срещу OpenAI. В мотивите е посочено, че моделите за музика с изкуствен интелект използвали съществуваща музика като „вдъхновение“.