Застраховане
Експерт: Трябва да се работи за повишаване на доверието към застрахователите
Дигитализацията на цялостния застрахователен процес носи редица предимства и предлага бърза и сигурна комуникация на бизнеса с клиентите. Но нормативно все още не е обезпечена достатъчно, така че да се осъществява в тези мащаби, при които да се приеме, че браншът е дигитализиран. Амбицията на новия Управителен съвет на АБЗ е да работи в посока подобряване на нормативната рамка така, че от една страна, на база на дигиталната трансформация, да дадем възможност на нашите клиенти по-бързо да получават по-качествени и по-добри услуги, а от друга - да помогнем на самия бранш да върши по-добре работата си, да бъде в полза на клиентите.“ – заяви Юри Копач пред „Телеграф“, председател на УС на АБЗ.
Коефициентът на застрахователното проникване в България е само 2,4%, а средното за Европа е около 7,4%, т.е. застраховаме се три пъти по-малко от другите европейци. Особено сериозен е проблемът с ниския дял на застраховано имущество, защото в резултат на климатичните промени природни бедствия ще има все повече. Според председателя на АБЗ е много важно държавата да влезе в ролята си на фактор, който да повлияе върху застрахователната култура на българина.
„Направи ми впечатление, че нито един представител на държавата, в нито един момент, не постави въпроса защо, при условие, че в България все по-често стават природни бедствия, хората масово не се застраховат. Никой не постави този въпрос.“- допълни той.
За Юри Копач доверието е ключов фактор за разширяване обхвата на застрахователната защита и трябва да се работи за повишаване на доверието на потенциалните клиенти към застрахователите.
„Когато се повтаря мантрата: застрахователите не плащат, мога да дам пример. Само 5% от всички претенции се отказват и то защото се завеждат по непокрити по съответната полица рискове. За 2021 г. са изплатени обезщетения в размер 1,3 милиарда лева.“, подчерта той.
АБЗ е много активна по отношение повишаване на застрахователната информираност на хората, разчита и на медиите, за да достигнат посланията й до широката публика. Но трябва да има и държавна политика в това отношение, да се насърчава застрахователната култура, а не хората да разчитат на еднократни помощи от държавата, които обикновено са крайно недостатъчни за справяне с щетите.