Застраховане
По-малък разход за щети: Закон за „Титаник“ дава надежда на собственика на кораба, срутил мост в Балтимор
Собственикът на кораба, който се вряза в мост в Балтимор, може да бъде изправен пред искове за стотици милиони долари за нанесени щети, след като инцидентът доведе до падане на превозни средства във водата и хвърли в хаос транспортната мрежа в източната част на САЩ.
Но правни експерти заявиха, че има възможност за намаляване на отговорността по силата на неясен закон от 19-ти век, на който някога се е позовал собственикът на „Титаник“, за да ограничи изплащането на обезщетение за потъването му през 1912 г., предава Bloomberg TV Bulgaria, цитирайки Bloomberg Intelligence.
В центъра на правните спорове ще бъде базираната в Сингапур компания Grace Ocean, собственик на контейнеровоза Dali, който се разби във вторник в моста „Франсис Скот Ки" в началото на рейс, нает от корабния гигант Maersk.
Неподвижни предмети
Компанията може да бъде изправена пред множество съдебни искове от различни посоки, включително от собственика на моста и семействата на шестимата работници, които се считат за мъртви след издирване в река Патапско.
Исковете за обезщетение вероятно ще бъдат предявени към собственика на кораба, а не към агенцията, която управлява моста, тъй като обикновено няма вина за неподвижни обекти, ако движещ се плавателен съд ги удари, казва Майкъл Стърли, експерт по морско право в Юридическия факултет на Тексаския университет в Остин.
Но законът от 1851 г. би могъл да намали риска до десетки милиони долари, като ограничи отговорността на корабособственика до размера на стойността на кораба след катастрофата, плюс всички приходи, които е събрал от превозването на товара на борда, каза Мартин Дейвис, директор на Центъра по морско право към Университета Тулейн.
Първоначално законът е приет, за да се предотврати претърпяването на големи и непосилни загуби от морски катастрофи от страна на гигантите в морския транспорт. Осемцифрената сума, макар и все още голяма, ще бъде "значително по-малка" от пълния размер на исковете, каза Дейвис.
„Много необичайно“
„Това е много необичайно произшествие в едно отношение, особено заради кадрите, на които целият мост пада“, каза Дейвис. „Но в много отношения това не е необичайно, защото кораби се сблъскват и има повреди и наранявания през цялото време.“
Лорънс Б. Бренън, асистент-професор по право в Юридическия факултет на университета Фордъм в Ню Йорк и експерт по адмиралтейство и морско право, заяви, че предполага, че операторът на „Дали“ скоро ще започне процедура в САЩ по закона от 1851 г., който е цитиран от собственика на „Титаник“ в дело на Върховния съд преди повече от век.
Застраховката на корабособственика ще помогне на компанията да преодолее правните рискове. Около 90 % от световните товари, превозвани през океана, са застраховани от подразделение на Международната група на клубовете за защита и обезщетение, която контролира 12-те големи асоциации за взаимно застраховане на корабособственици.
Ключово за определянето на евентуалните застрахователни искове ще бъде доказването на това дали инцидентът е причинен от небрежност, и ако е така, от кого, или от механична повреда, според Bloomberg Intelligence. Корабът е застрахован от Britannia Protection and Indemnity Club, което е взаимна застрахователна асоциация, собственост на корабни компании. Това е един от десетките клубове, които съставляват Международната група на P&I клубовете.
Bloomberg Intelligence също така заяви, че Maersk може да не носи отговорност, тъй като датската компания не е имала екипаж на борда и корабът е бил експлоатиран от чартърна компания.
„Морската застраховка вероятно ще покрие част от разходите, но все пак несигурността около общите задължения и кой ще ги плати вероятно ще натежи на спредовете на Maersk в краткосрочен план“, каза Стефан Ковачев, кредитен анализатор в Bloomberg Intelligence.
Конституцията на САЩ
Макар че федералните съдилища имат юрисдикция по морски спорове, всички пострадали от удара по моста потенциално биха могли да търсят обезщетение по силата на клауза от Конституцията на САЩ, която позволява на пострадалите при морски инциденти или на тези, които имат имуществени претенции, да водят дела в щатски съд, каза Чарлз А. Патриция, който оглавява комитета на Американската асоциация на юристите по морско право.
В подобни случаи предприятията често предявяват искове за прекъсване на дейността, като претендират за икономически загуби. Тези дела рядко са успешни поради закона, който до голяма степен ограничава присъждането на парични обезщетения на хора, които са били физически наранени, каза Стърли, професор от UT Austin.
А какво ще стане със самия кораб, който е бил управляван за Grace Ocean от базираната в Сингапур Synergy Marine Group?
Собственикът на кораба може да иска да го изведе от САЩ, но транспортната служба на Мериленд вероятно ще се опита да го задържи под „арест“, докато предявява искове - и вероятно до решаване на въпроса за обезщетението, каза Бренън, професор от Фордъм.
„Корабът няма да тръгне никъде за известно време“, казва той.