Застраховане
Ще стане ли задължително инфлуенсърите да имат застраховка за споделена отговорност?
Компаниите все по-често изискват от популярните лица, с които работят в социалните мрежи да са подписали полици за споделена медийна, търговска или гражданска отговорност
След агресивното навлизане на инфлуенсърите в рекламния бизнес редица застрахователни компании в САЩ и Европа допълниха портфолиото си с продукти, които са насочени именно към така наречените създатели на съдържание в социалните мрежи. Популярните интернет лица в платформи като TikTok, YouTube и Instagram трупат все по-голям брой последователи и поради тази причина са предпочитани партньори в рекламните кампании на различни брандове. Вече съществуват няколко вида застрахователни полици за инфлуенсъри, сред които и такива за обща медийна и търговска отговорност, покриващи случаите на заведени съдебни дела за нерегламентирана реклама, направена от създател на съдържание в интернет пространството.
Живеем във време, в което социалните мрежи промениха съществуващите от десетилетия принципи за маркетинг и реклама. Тези платформи отдавна замениха добре познатите ни медии (телевизия, радио и печатни издания).
Според експерти вече е все по-малко вероятно един бранд да изгради стабилна позиция на пазара без съдействието на „новите известни“ – инфлуенсърите. Така в социалните мрежи изглежда значително по-лесно една марка да бъде популяризирана, но заедно с това растат и рисковете свързани с новите регулации, които все още са твърде неясни. Сред тях са нарушения на законите за ценните книжа в САЩ, нарушаване на регламентите за авторски права и търговски марки, както и правилата за защита и разкриване на лични данни.
Предизвикателствата, които крие т.нар. дигитален маркетинг стават все повече, а опасностите от съдебни дела за компаниите се увеличават. Нещо толкова просто като наличието на фонова музика във видеоклип на TikTok, например или използването на снимка от интернет на фирмен уебсайт може да доведе до правна отговорност за бизнеса.
Вече е практика корпорациите да сключват договори за рекламно партньорство с инфлуенсър, но често се случва популярни лица да рекламират сами собствените си компании в социалните медии, като актьора Райън Рейнолдс, който има своя марка алкохол и дял в интернет доставчика Mint Mobile. Рейнолдс от години рекламира сам бизнесите си от своя дом.
„Ако инфлуенсър в социалните медии направи пренебрежителни коментари за продукта на друга компания, това може да се счита за деликт“, казва пред Business Insurance Бенджамин Тиевски, съветник в Pillsbury Winthrop Shaw Pittman LLP в Ню Йорк.
По думите му подобни искове според законодателството в САЩ ще бъдат обхванати от раздела за лични и рекламни щети на политиката за търговска обща отговорност.
Отново според законодателството в САЩ ако инфлуенсър, използван в маркетингова кампания, не разкрие, че е получил компенсация за дейността си, това може да предизвика правителствено разследване. Според правилата на Федералната търговска комисия инфлуенсърите са задължени „ясно и видимо“ да разкриват, когато имат бизнес отношение с компания, чиито продукти рекламират.
Разследвания и съдебни дела на акционерите също могат да последват, ако инфлуенсър направи подвеждащи изявления в своя публикация във връзка с публична компания, особено ако това повлияе върху цената на нейните акции.
Според експерти въвеждането на застраховки, които да защитават както компаниите, така и инфлуенсърите от съдебни дела става все по-необходимо, особено след редица случаи свързани с изпълнителният директор на Tesla Inc. Илон Мъск.
Комисията по ценните книжа и борсите в САЩ (SEC) съди Мъск през 2018 г., след като той написа в Туитър, че обмисля да направи компанията Tesla частна. След съобщението стойността на акциите на автомобилния производител се покачи с повече от 7% като цената им достигна 371,15 долара за акция.
Последиците за милиардера и Tesla обаче бяха - 20 милиона долара глоби от SEC.
Тревър Милтън, основател и бивш главен изпълнителен директор на компанията за електрически превозни средства Nikola Corp., също е бил обект на различни правителствени разследвания, обвинения в измама с ценни книжа и съдебни дела на инвеститори заради твърдения, които е направил в социалните медии относно продуктите и технологиите на компанията.
Според експерти от застрахователния бранш в САЩ в подобни случаи би могла да се използва застраховка за отговорност на директори и служители (D&O), чието покритие е предназначено да защити лицата от лични загуби, ако бъдат съдени в резултат на упражняване на професионални задължения в качеството им на директор или служител. Застраховката би могла да покрие правните такси и други разходи, които организацията може да направи в резултат на такъв иск.
През последните седмици инфлуенсъри алармират, че са били притискани от различни компании, преди подписването на съвместен договор, да имат сключена застраховка за споделена бизнес отговорност.
@bloomieforcreators ????Warning: content creators know your insurance requirements ???? ????Attention, influencers! It’s crucial to be aware of the insurance demands and Influencer agreements. ???????? Recently I came across an agreement that required a staggering $2 million worth of insurance coverage. In this video, I should light on this red flag and share important insights to protect yourself in the Influencer space. Don’t get caught off guard! ???? ????Stay informed, and protect your interests, and ensure a smooth influence, your journey spread the word to fellow creators. ???????? #InfluencerAgreements #InInsuranceRequirements #RedFlagAlert #ProtectYourself #NegotiationTips #InfluencerInsights #LiabilityInsurance #LiabilityAwareness #EmpowerInfluencers #CreatorCommunity #BeInformed #BloomieForCreators #warning⚠️ ♬ Aesthetic - Tollan Kim
„Тук съм, за да ви кажа, че това е реално и виждам все повече и повече договори, които изискват застраховка за обща отговорност за инфлуенсъри“, обяснява в свое видео инфлуенсърът и адвокат Теа Сандърс в популярния си акаунт Bloomies for Creators.
Сандърс, която често дава юридически съвети в социалните медии, разказва за „нова вълна“ от компании и фирми, които сключват договори с немного популярни създатели на съдържание в TikTok Inc., Instagram Inc. и YouTube Inc., изисквайки от тях да имат застрахователна полица, която да гарантира защита на марките, които рекламират.
Проверка на Financial Tribune в интернет показа, че покритието на подобна застраховка в САЩ варира между 250 000 до 1 млн. долара на година, като за лимит от 1 милион долара цената е около 1500 долара годишно.
Как и колко печелят инфлуенсърите
Както във всяка професия, така и при инфлуенсърите има йерархия. Те се делят на нано, микро, среден клас, макро и мега инфлуенсъри. Като колкото повече последователи има един създател на съдържание в социалните платформи, толково по-добре платен е той.
Нано инфлуенсъри (1000 - 10 000 последователи). Заплащането им варира от 10 до 100 долара на публикация
Микро инфлуенсъри (10 000 - 50 000 последователи) - Заплащането им варира от 100 до 500 долара на публикация
Инфлуенсъри от среден клас (50 000 - 500 000 последователи) - Заплащането им варира от 500 до 5000 долара на публикация
Макро инфлуенсъри (500 000 - 1 000 000 последователи) - Заплащането им варира от 5000 до 10,000 долара на публикация
Мега инфлуенсъри (1 000 000+ последователи) - Заплащането им е 10 000+ на публикация
Нуждата от застраховка за инфлуенсъри вече се появи и в Европа
Преди месец френският парламент прие закон, регулиращ влиянието на инфлуенсърите в социалните медии. Законопроектът беше внесен на 31 януари т.г. от двама френски депутати Артур Делепорт и Стефан Вожета. Той беше одобрен с някои промени на 30 март т.г. и след това приет от Сената на 9 май т.г., а ускорената процедура е започната от правителството още на 22 март. Формулировката на новия закон беше одобрена от френските законодатели от целия политически спектър.
С приемането на регламента Франция се превърна в първата държава в ЕС, която регулира работата на инфлуенсърите в социалните медии, нещо повече - затвор или глоба до 300 000 евро грози всеки създател на съдържание, който не спазва новоприетото законодателство.
Според статистиката във Франция има около 150 000 активни инфлуенсъри в You Tube, Instagram, Tik Tok и Facebook, като тяхната аудитория е много разнообразна.
Много важно е да се подчертае, че законът ограничава популяризирането на спортните залагания, хазарта и никотина, популяризирането на козметична хирургия и определени видове лечения.
Регламентът обхваща както инфлуенсърите и агентите им, така и платформи, които хостват тяхното съдържание.
За да обезщетят евентуалните потърпевши, парламентаристите във Франция въвеждат принципа на солидарна отговорност между рекламодателя, инфлуенсъра и неговия агент. Освен това инфлуенсърите, живеещи извън Европа, ще трябва да имат сключена застраховка за гражданска отговорност в ЕС, както и да назначат свой законен представител там, ако искат да достигат до аудитория във Франция. Тази застраховка трябва да покрива финансовите последици в случаите на неспазена професионална гражданска отговорност на инфлуенсъра.