Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Застраховане
  3. В България автомобилното застраховане остава с най-висок дял

Застраховане

В България автомобилното застраховане остава с най-висок дял

В България автомобилното застраховане остава с най-висок дял - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

 

„В България нивото на застрахователното проникване остава много ниско. Доминира автомобилното застраховане, а голяма част от работата на сектора зависи от регулациите, тоест от държавата, която определя правилата“, каза Лъчезар Богданов, главен икономист на Института за пазарна икономика (ИПИ) при представянето на изследването „Застраховането в България – икономически отпечатък и предизвикателства пред развитието“, осъществено от екип на ИПИ по поръчка на Асоциацията на българските застрахователи.

„Застраховането има траен дял в икономиката в порядъка на 2-2,5 на сто от БВП през последните 15 години. Застрахователите са сравнително големи работодатели в областта на финансовите услуги. Освен това броят на заетите в икономиката постепенно намалява, а застраховането задържа ниво“, обясни Богданов.

„Общото застраховане изплаща близо 82 на сто от всички обезщетения в България и от тях 84 на сто са по автомобилни застраховки“, посочи икономистът, предава БТА.

Делът на обезщетенията към брутния вътрешен продукт (БВП) в България е 1 процент, докато в много страни на Източна Европа е между 1,2 и 1,8 на сто от БВП. В развитите държави на ЕС делът на обезщетенията към БВП е между 3 и 5 на сто. В някои държави това съотношение е още по-голямо, в Нидерландия, например е над 10 процента от БВП, каза Лъчезар Богданов.

„Държавата облага застрахователите с корпоративен данък и данък върху застрахователните премии. БВП тази година в България ще бъде 183 млрд. лева, като през бюджета се разпределят 41-42 процента от него. Държавата задължава определени хора да се застраховат и този метод работи добре“, посочи Петя Георгиева, икономист от ИПИ.

„Освен „Гражданска отговорност“ (ГО), има още 70 вида други случи за задължително застраховане, но някои от тях не са ефективни, защото липсва контрол, каза Георгиева. Такива застраховки са например вноските по ГО в Гаранционния фонд, подкрепата на земеделските стопани, застраховката за трудова злополука и за професионална дейност“, посочи тя.

По думите й задължителните застраховки не са най-добрият вариант за развитие на сектора. Има възможности за застрахователите, свързани с промяната на климата, като наводнения, пожари и други природни бедствия.

„Крайно нисък е делът и на медицинските застраховки, но компаниите могат трудно да се развиват в тази област заради ролята на НЗОК. При реформи в здравеопазването има големи възможности за участие на застрахователите“, каза още Георгиева.

„Държавата, освен че иззема част от дохода на фирмите, се намесва пряко, като измества застрахователите в тяхната дейност по места. Държавата създава и стимули, очаквания сред хората за справяне с щетите от природните бедствия“, каза още Георгиева.

„Обхватът на застраховка ГО е по-голям за миналата година от броя на колите и достига абсурдните 112 процента от техния брой“, каза доц. Румен Ерусалимов от Стопанска академия „Д. А. Ценов“ - Свищов.

„Това става чрез купуването на полицата на ГО на вноски. Ако човек забрави да направи втора и следваща вноска, сключва нова полица, но старата не се маха от системата на Гаранционния фонд“, обясни той.

„Обхватът на застраховка „Каско на МПС“ е 24 процента“, посочи доц. Ерусалимов и допълни, че „има голямо незнание за цената на имуществените застраховки. Това е голямата роля на фирмите и застрахователните брокери да обяснят на хората, че цените на застрахователните премии са достъпни“.

 

Анкети

Financialtribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.