Анализи
13-а заплата остава мираж за голяма част от служителите у нас
По-малко от половината компании в България се готвят да зарадват служителите си с коледни събития и бонуси
По-малко от половината компании у нас ще зарадват служителите си с коледни събития и бонус. Даването на 13-а заплата от българския бизнес пък вече е екзотика.
Това показват наблюденията на една от водещите консултантски компании в областта на човешките ресурси сред над 300 български и международни компании от секторите ИТ, аутсорсинг, телекомуникации, финанси, търговия и производство.
Коледни бонуси
Размерът на бонуса варира в широк диапазон в различните сектори от икономиката.
В производствената индустрия ще е от 200 до 750 лева, като може да се получи като допълнителен бонус към месечното възнаграждение, както и под формата на подаръчен ваучер или ваучер за храна.
В търговския сектор бонусите са по-щедри и ще са в размер между половин и една заплата. Обикновено тези стимули са еднакви за всички служители в компанията.
Глобалната икономическа нестабилност и забавяне на икономически ръст дава осезаем ефект в едни от най-големите сектори в страната ни, които са експортно ориентирани. Затова в аутсорсинг индустрията не малка част от компаниите са по-умерени в планиране на допълнителни суми за служителите си по коледните празници.
Това важи и за ИТ сектора, който в предходните години беше пример за необичайни и по-щедри идеи за допълнително стимулиране.
От данните в проучването става ясно, че трябва да се прави разграничаване между коледните бонуси и годишното допълнително възнаграждение за добро представяне, което е базирано на показатели за постигане на конкретни индивидуални и/или цели на компанията. Тези бонуси традиционно се изплащат след приключила финансова година в периода февруари - май.
Коледни партита
Коледните партита и тематични подаръци за празниците също са често срещана практика сред българските работодатели в резултат на желанието им да ангажират служителите си и да им предложат различни общи преживявания.
За някои от компаниите коледните партита са сред малкото поводи всички служители да се видят и да общуват на живо, поради наложилият се хибриден модел или изцяло дистанционна работа.
От няколко години се наблюдава и засилване на тенденцията компаните да разработват стратегии по изграждане на съпричастност и ангажираност на служителите към работодателската марка. Израз на това е практиката за организиране събития, които подпомагат корпоративната социална отговорност и насърчават доброволчеството сред служителите.
Пример за такива събития преди Коледа са изработването на символични подаръци от служителите, които да бъдат предложени на търг с цел събиране на средства за социални каузи насочени към хора в нужда или в неравностойно положение.