Анализи
Airbnb предупреди британците: Онлайн измамите с фалшиви ваканционни имоти зачестяват
Жертвите на най-разпространените дигитални кражби в страната са загубили средно по £1937, като от година на година тази сума расте
![Airbnb предупреди британците: Онлайн измамите с фалшиви ваканционни имоти зачестяват - Tribune.bg](/uploads/articles/big/articles__d235d5f0d25134ec3eccd2a144ba3fb8.webp?v=1)
Ново изследване разкрива, че измамите с кредитни карти, фишинг и ваканции са най-разпространените видове измами в Обединеното кралство, като потърпевшите са загубили средно £1937 – цифра, която непрекъснато нараства през последните години.
Несигурните практики за резервиране и нарастването на престъпленията, възползващи се от ИИ в онлайн пространството, може да направят потребителите още по-уязвими към онлайн измами, особено след като изследванията показват, че почти две трети от британците се затрудняват да идентифицират генерирани от AI изображения на имоти.
Проучване, поръчано от Airbnb, разкрива, че измамите, свързани с резервирането на ваканционни имоти, са сред най-често срещаните видове измами в Обединеното кралство (24%) заедно с измамите с кредитни карти (31%) и фишинг измамите (26%). Изненадващо, потребителите в дигиталното пространство между 18-34 години стават по-честа жертва от всяка друга възрастова група.
Данните на Airbnb разкриват, че следващите седмици обикновено са най-популярното време за британците да резервират великденска ваканция. И все пак измамниците може да се стремят да се възползват от пиковите моменти на резервации, като използват AI и подмамват хората да използват фалшиви реклами, уебсайтове и телефонни обаждания на трети страни.
Само за 2024 г. в платформата на компанията са били засечени над 3200 фишинг домейна на трети страни в световен мащаб.
Желанието за по-изгодни резервации води до вземане на рискови решения – особено сред младите хора
Почти половината (47%) от всички анкетирани хора в Обединеното кралство се стремят да спестят пари за ваканциите си в близко бъдеще. Въпреки това, това желание за осигуряване на изгодна сделка може също така да накара потребителите да вземат по-рискови решения, когато правят покупки – правейки ги по-уязвими за измами. Това е особено вярно за 18-34-годишните, които са били измамени повече от всяка друга възрастова група.
Въпреки това младите хора са по-склонни да поемат рискове, когато харчат. Повече от една четвърт (27%) от Милениалите и почти една трета (31%) от поколението Z признават, че биха били готови да направят покупка с ограничена информация, ако това означава спестяване на пари, в сравнение със само 12% от поколението X и 4% от Бумърите. Две пети (41%) от 18-34-годишните също признават, че не нямат представа към кого могат да се обърнат за помощ, ако бъдат измамени, в сравнение с 31% от тези на възраст 35-54 и 21% от над 55 години.
Междувременно почти една четвърт (24%) от британците признават, че биха платили за ваканция чрез банков превод - където парите им не са защитени - ако смятат, че това ще им спести средства. Тази цифра нараства до почти една трета от Милениалите (32%) и близо две пети от поколението Z (39%) в сравнение със само 12% от бумърите.
Много британци са уверени, че могат да забележат празнична измама – но преобладаващото мнозинство не са в състояние да открият генерирано от AI изображение от истинско
Над две трети (68%) от възрастните в Обединеното кралство казват, че са уверени, че могат да забележат фалшив уебсайт или имейл за почивка, пътуване или настаняване. И все пак, когато бяха помолени да решат дали четири генерирани от AI изображения на имоти са реални или фалшиви, повече от една трета (34%) от анкетираните са посочили, че генерираните от AI изображения са истински, а повече от една четвърт (27%) не са били сигурни. Тази трудност, която някои потребители срещат при откриването на изображения, генерирани от AI, засилва значението на резервирането, плащането и комуникацията на надеждни платформи като Airbnb, където са въведени предпазни мерки за възпиране на лоши участници и политики като AirCover, за да помогнат за защитата на потребителите.
Социалните медии може да оставят поколението Z изложено на измами
Изследванията показват, че младите хора проявяват най-спокойно отношение към безопасността онлайн. Двама от всеки петима (43%) от анкетираните представители на поколението Z биха търсили или резервирали ваканция чрез социалните медии, в сравнение с малко под една трета (30%) от поколението на хилядолетието, 11 процента от поколението X и само 4 процента от хората от периода на т. нар. „Бейби бум“.
Междувременно повече от една трета (34%) от поколението Z и над една четвърт (26%) от Милениалите биха били готови да направят голяма покупка, ако тя е рекламирана от инфлуенсър или знаменитост в сравнение със само 1% от Бумърите. Само две трети (66%) от поколението Z казват, че проверяват внимателно всички подробности, когато извършват плащане, за да се уверят, че нищо не изглежда подозрително в сравнение с огромното мнозинство от Бумърите (91%).