Анализи
Евростат: Едва 49% от българите пазаруват онлайн – заемаме последно място в ЕС
В Европа дрехите, обувките и аксесоарите са най-честата онлайн покупка
Онлайн пазаруването продължава да расте в ЕС. Това показват публикуваните от Евростат данни, обобщаващи последното годишно проучване за използването на информационни и комуникационни технологии - ИКТ от домакинствата и физическите лица.
През 2022 г. 91% от хората в ЕС на възраст между 16 и 74 години са използвали интернет, 75% от тях са купували или поръчвали стоки и услуги за лична употреба. Делът на пазаруващите онлайн е нараснал от 55% през 2012 г. до 75% през 2022 г., което е увеличение от 20 процентни пункта.
През изминалата година най-висок дял на интернет потребителите, закупили или поръчали стоки или услуги през интернет са регистрирани в Холандия - 92%, Дания - 90% и Ирландия – 89 на сто. От друга страна, едва 49% от българите са пазарували онлайн, което нарежда страната ни в дъното на класацията.
Между 2012 г. и 2022 г. най-значителен ръст по този показател е отбелязали Естония (+47 п.п.), Унгария (+43 п.п.), Чехия и Румъния (+41 п.п.).
Дрехи, обувки и аксесоари - най-честата онлайн покупка
През 2022 г. в ЕС най-често през интернет са се купували дрехи (включително спортно облекло), обувки или аксесоари (поръчвани от 42% от интернет потребителите).
Следват доставките от ресторанти, заведения за бързо хранене и кетъринг услуги (19%), козметика, продукти за красота и уелнес (17%), обзавеждане, стоки за дома и градината (16%), следвани от покупките на печатни книги, списания или вестници, и спортни стоки (по 14% за двете категории).
Покупките на физически стоки са надминали търсенето на услуги, отчита Евростат, а "икономиката на споделянето", открива нови начини за обмен на стоки и услуги чрез интернет платформи.