Анализи
Китайските електромобили – реалната заплаха за автомобилните производители в Европа
Миналата година Китай изпревари Германия и стана вторият най-голям износител на автомобили в света. А тази година изпревари и лидера Япония. Доминацията на Китай на световния автомобилен пазар става реалност, а Западът спешно търси начини да върне времето, когато целият свят караше автомобили, произведени в Германия, Япония, Франция и САЩ, се казва в анализ на BBC.
Засега основната експортна марка електрически автомобили с клеймото „Произведено в Китай“ е Tesla. Но постепенно не само батериите, но и автомобилите със собствен китайски дизайн печелят вътрешния потребител и се устремяват към световния пазар.
Само за едно десетилетие Китай създаде автомобилната индустрия на бъдещето и постигна лидерство в износа. Как го направи?
Подкрепата на китайските власти и контролът върху ресурсите, необходими за производството на акумулатори, помогнаха за стартирането на индустрията. Комунистическата партия изправи автомобилната индустрия на крака, а след това тя не продължи напред, а потегли.
Историята на успеха е още по-изненадваща на фона на проблемите на китайската икономика. От една година насам тя е в трескава криза.
Продължителната криза подкопа вярата на населението в способността на Комунистическата партия под ръководството на Си Дзинпин да осигури предишния темп на нарастване на благосъстоянието. Хората не бързат да се разделят с парите си, като по този начин отлагат обявената цел на икономическата политика - да се съживи потреблението.
Но автомобилната индустрия се възползва от това. Спадът на вътрешното търсене задълбочи кризата на свръхпроизводството и автомобилните заводи се втурнаха да търсят купувачи в чужбина с удвоена енергия.
И тук, от една страна, помогнаха „зелените“ реформи в Европа, където през следващите 10-15 години всички ще преминат на електрически автомобили.
А от друга страна, заповедта на Владимир Путин за завладяване на Украйна, в резултат на което западната автомобилна индустрия напусна Русия, а Китай получи голям и близък пазар за бензинови и дизелови автомобили, които вече не могат да се продават в развитите страни.
Износът на китайски автомобили за Русия се е увеличил седем пъти. Ако преди година всеки пети автомобил, продаван на руския пазар, е бил китайски, то сега е всеки втори.
Руснаците са доволни, но европейците не са доволни от толкова бързата задгранична експанзия на Китай.
Именно към ЕС се изпращат предимно търговски кораби, натоварени с електромобили, сглобени в Китай, защото 27-те страни от блока с население от 450 милиона души са гигантски богат пазар, сравним само с американския. Китай обаче е в много обтегнати отношения със САЩ, докато ЕС има благоприятен търговски режим.
Но това скоро може да се промени.
„Китай наводни световния пазар с евтини електрически автомобили. Техните цени са изкуствено занижени поради огромните държавни субсидии“, заяви миналата седмица ръководителят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в годишното си обръщение относно основните приоритети на европейската политика.
Вносът на автомобили от Китай се е удвоил тази година, а 8% от европейския пазар вече се заема от електрически автомобили, сглобявани в Китай. Европейската комисия прогнозира, че този дял ще се удвои до няколко години.
Цените на китайските модели са средно с 20 % по-ниски от тези на европейските им аналози.
Поради това Европейската комисия реши да започне разследване за нелоялната конкуренция, в резултат на което вероятно ще бъдат наложени допълнителни мита върху автомобилите с електрически батерии, сглобявани в Китай.
Тази категория включва не само китайски марки като BYD или XPeng и не само някогашни европейски марки, които сега са собственост на китайски компании като Volvo и MG, но и автомобили от китайските заводи на германското BMW, френското Renault или американската Tesla.
Властите на двете основни индустриални сили в ЕС - Германия и Франция - се зарадваха и единодушно подкрепиха разследването на Европейската комисия.
„Явният протекционизъм от страна на ЕС ще доведе до дестабилизация и изкривяване на световния пазар на автомобили, включително и на ЕС“, заяви китайското министерство на търговията. „Защитата на собствената автомобилна индустрия под претекст за „честна конкуренция“ ще се отрази неблагоприятно на икономическите и търговските връзки между ЕС и Китай“.
Европейците твърдят, че китайските автомобилни заводи са постигнали по-добри резултати от европейските си конкуренти благодарение на мащабна държавна подкрепа, която е забранена в ЕС. Китайците, от друга страна, твърдят, че печелят чисто - не чрез допинг субсидии, а чрез бизнес талант и технологично превъзходство.
През последните десетилетия китайските власти последователно подкрепяха новата автомобилна индустрия в страната и осигуряваха достъп до литий и други ресурси за индустрията извън страната.
Комунистическата партия преследваше три основни цели: чист въздух в градовете, заместване на вноса и стремеж към лидерство в технологиите на бъдещето с цел спечелване на съревнованието със Запада за икономическо господство на планетата.
От 2016 г. до 2022 г. Китай е отделил 57 млрд. долара за подкрепа на търсенето и производството на електрически и хибридни автомобили, показват оценките на консултантската фирма AlixPartners, цитирана от Ройтерс. А през 2023 г. беше обявена нова четиригодишна програма за данъчни стимули на стойност 72 млрд. долара.
И това са само централизираните субсидии. В допълнение към тях има и регионални такива.
Подкрепата не се ограничава само с пари. За да популяризира електрическите автомобили, Китай бързо изгради най-голямата мрежа за зареждане в света - над 6 милиона точки - и принуди производителите да унифицират стандарта на зарядните устройства.
Резултатът от две десетилетия правителствена подкрепа надмина всички очаквания.
Китай се превърна в световен лидер на пазара на батерии за електромобили. По данни на „Файненшъл таймс“ CATL вече контролира 37%, а BYD - почти 15%.
Батерии CATL поставят на своите автомобили Tesla, BMW и Volkswagen, а Ford отиде по-далеч и купи технологията и ноу-хауто, за да построи завод в Мичиган.
След батериите (резервна част, макар и най-важната в един електромобил), водеща роля имат и готовите продукти - автомобили по собствен китайски дизайн.
Първо те завладяха вътрешния пазар. Тази година за първи път от десетилетие BYD, а не Volkswagen, стана най-продаваната марка в Китай. Сега е ред на световния пазар.
Западната автомобилна индустрия отдавна е осъзнала, че започва да губи конкуренцията с китайската. Все още е далеч от пълно поражение, но без мащабни инвестиции, корекция на държавната политика или технологичен пробив изоставането ще бъде все по-осезаемо с всяка изминала година.
Още сега свободният капацитет на китайската автомобилна индустрия се оценява на около 10 милиона автомобила годишно. Това е съпоставимо с производството на леки автомобили в 27-те страни от ЕС за цялата минала година. Ако всички автомобилни заводи в Европа внезапно и незабавно бъдат затворени, Китай дори няма да има нужда да увеличава производството си - той лесно ще залее пазара със своите автомобили, както се случи в Русия.
Ето защо лидерът на пазара Tesla намалява цените за пореден път. Ето защо властите в САЩ отпуснаха 270 млрд. долара в подкрепа на „зеленото преструктуриране“ на икономиката, включително субсидии за закупуване на американски електромобили.
И затова Европа най-накрая се вслуша в автомобилната индустрия и обърна внимание на китайската заплаха.