Анализи
Лек ръст на доверието на потребителите, но оставаме песимисти за покупка на кола и жилище
През април общият показател на доверие на потребителите нараства с 4,2 пункта в сравнение с януари. Повишаване на потребителското доверие се отчита сред населението както в градовете, така и в селата - съответно с 3,1 и 7 пункта. Отчетоха от Националният статистически институт.
През април оценките на потребителите за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни (балансовият показател се покачва с 2,3 пункта). Инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-умерени в сравнение с три месеца по-рано.
Последната анкета регистрира леко подобрение на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба. Негативна е обаче нагласата на потребителите относно извършването на разходи за „покупка на кола“, за „покупка и построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца, посочват от НСИ.
Според оценките на потребителите има известна положителна промяна в общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, като очакванията са тази тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца.
По отношение на финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца се наблюдава намаление на песимизма в оценките на живеещите в селата, за разлика от населението в градовете, което изразява малко по-негативна нагласа спрямо предходното наблюдение. Същевременно обаче прогнозите за следващите дванадесет месеца и на селското, и на градското население леко се подобряват, в резултат на което общият балансов показател се увеличава с 2,1 пункта.
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите продължават да се изместват към запазване или незначително намаление, вследствие на което балансовият показател се понижава с 4,6 пункта.