Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Минималистичният бюджет за реклама прави България „невидима“

Анализи

Минималистичният бюджет за реклама прави България „невидима“

Минималистичният бюджет за реклама прави България невидима - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Всяка сума под 100 млн. лв. за реклама на туризма прави България невидима. Това заяви депутатът от ГЕРБ Красен Кралев по време на първото заседание на Комисията по туризъм в парламента. По думите му трябва да има коренна промяна в подхода към сектор „Туризъм“, пише Economic.bg.

„Повярвайте ми, като човек, който се занимава в реклама, с по-малко от 100 млн. лв. сме невидими. С по-малко пари по никакъв начин няма да помогнем на бранша“, категоричен е той.

По време на първото заседание на ресорната комисия беше изслушан и служебния министър на туризма Илин Димитров, който напълно се съгласи с всички членове на Комисията, които обявиха, че предвидените пари за туристическа реклама в Бюджет 2023 са недостатъчни.

„Ако успеем да вкараме новата формула за бюджета, ще има успех. И тогава може да имаме не 100, а 200 млн. лв. Чрез нея няма всяка година да се борим за повече средства“, каза Димитров.

Припомняме, че в началото на тази година министърът предложи нова формула в държавния бюджет за формиране на туристическата реклама. Неговата идея е в края на всяка година, когато в Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) влязат данните за всички регистрирани туристи, за всеки един от тях да се отделят по 10 лв.

По изчисления на Economic.bg на база данните на НСИ, ако схемата се приложи за 2023 г. и се използват данните за пренощувалите лица за 2022 г., тогава частният туристически бранш ще получи над 76 млн. лв. държавни пари за реклама.

Заложените средства в бюджета за 2023 на Министерството на туризма, специално за реклама, са същите, каквито бяха през 2022 г. – 18 млн. лв. Далеч по-малко от желанията на участниците в ресорната комисия към парламента и съответно министъра.

Отчет

По време на изслушването си в Комисията по туризъм министър Димитров категорично заяви, че всички задачи, които си е поставил като служебен министър, са изпълнени.

„Поставихме си 18 приоритета, свършихме всички 18“, заяви той.

Министърът подчерта, че туризмът е сериозно недофинансиран и застава твърдо зад стъпаловидно увеличение на бюджета за реклама, както и зад ставката от 9% ДДС, тъй като тази мярка е изсветлила бизнеса и е удвоила декларираните постъпления и съответно, внесените данъци от ресторантьорите.

Сред акцентите, на които наблегна, бяха отчетеният „рекорден зимен сезон“, предстоящият добър летен, първите стъпки към създаването на Гаранционен фонд, множеството събития, на които България е взела участие и получила награди. Както и подготвянето на домакинството на страната ни за 68-а сесия на Регионална комисия Европа на Световната организация по туризъм в периода 31 май – 2 юни.

„Категоризирани бяха над 1400 туристически обекта със забавени и изтекли категоризации. Само за последните два месеца са извършени почти 150 категоризации и сертифицирания. Без тях хотелите щяха да затворят и нямаше да е възможно да сключат договори с туроператорите“, каза Илин Димитров.

Той се похвали и с промяната на начина, по който се стопанисват плажовете. Това лято те вече се дават под наем, а не на концесия. Основната разлика е, че наемът е за 5 години, а концесията обикновено за 20.

Предприетите действия за осигуряване на публичност и прозрачност при провежданите процедури по отдаване под наем на морски плажове чрез засилване на вътрешните контролни механизми и осигуряването на наблюдатели от ДАНС, КПКОНПИ и МВР доведоха до повишаване на доверието в работата на МТ, стана ясно от думите на министъра на туризма.

Анкети