Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. Прогноза: Зимният туристически сезон ще е 20% по-скъп

Парите

Прогноза: Зимният туристически сезон ще е 20% по-скъп

Прогноза: Зимният туристически сезон ще е 20% по-скъп - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

От туристическия бранш поискаха поредните компенсации от държавата. Този път проблем са високите сметки за отопление. И въпреки държавните компенсации, и значително завишените цени, те твърдят, че отново няма да се справят.

Още през лятото от Института за оценки и анализи в туризма прогнозираха, че услугите в сектор туризъм ще скочат до 18 процента през зимата. И прогнозите са напът да се оправдаят, дори преизпълнят. На този фон в навечерието на зимния сезон хотелиерите отново поискаха държавни компенсации. Доколко оправдани обаче са техните искания:

„Не мисля, че исканията за продължаване на настаняване на бежанците в хотелите е оправдано, това по-скоро вече отмина. Това са граждани със специален статут в тежка ситуация, но целта е да им дадем шанс да могат да намерят работа. И като погледнем картината колко украинци са в страната и колко работят, ще видим, че може би мотивацията трябва да е друга. Има малко населени места, къщи, които могат да се ползват от бежанците, а не да използват хотелската инфраструктура“, коментира пред БНТ Константин Занков от Института за оценки и анализи в туризма.

За сметка на това компенсациите за високите цени на енергията трябва да останат, смятат още от Института. Именно енергията се оказва един от най-големите разходи за хотелиерите, дори и да се отопляват на твърдо гориво. Примерът идва от Смолян:

„Почти двойно се вдигна сметката, въпреки че съм минал на енерегоспестяващи неща. Сменил съм на целия комплекс крушките, топлата вода е от слънчеви батерии, но въпреки всичко цената е непосилна. Едно че няма движение на туристи, ние в момента работим благодарение на фирмите, които в момента строят воден цикъл и магазини в Смолян“, обясни Иван Макреолов, хотелиер.

В района някои хотели вече са затворили ресторантите си, тъй като не могат да поддържат цени, адекватни на търсенето. В Банско обаче ресторантите работят, но както при настаняването в хотелите, така и при тях скокът на цените е с около 20 процента:

„20% има едно повишаване на продуктите по наши груби изчисления и те ще нарастват все повече и повече. Сега, зависи какво ще бъде включено, колко степенно ще е, дали ще има напитки. Напитките също цените им са станали много високи т.е. става много луксозно, както да се консумира в заведение, така и всички други услуги, които предлага браншът, така че хората трябва да са наясно, че ние няма как да работим на ниски цени, защото просто услугата и продуктът, който предлагаме не може да си покрие като изходни и на себестойни данни“, Юлия Попова, управител на механа и къща за гости в Банско.

Дори и краткосрочните антикризисни мерки да помогнат донякъде, това няма да даде решение на генералния проблем - как да получим по-добър туристически продукт на поносими цени:

Константин Занков, Институт за оценки и анализи в туризма: „Да се инвестира в правилен маркетинг, тоест трябва стратегия да имаме, която наистина работи. На база фокус пазари, които в момента търсят нашия продукт, а не такива, които евентуално някога биха търсили. Адекватни маркетингови кампании и в зависимост от мерките за конкретните населени места. Това, в което трябва да се фокусира държавата, е дигитализация на бизнеса“.

Анкети