Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Натискът върху ЕС расте: „За“ и „против“ забраната за продажба на коли с ДВГ и хибриди от 2035 г.

Анализи

Натискът върху ЕС расте: „За“ и „против“ забраната за продажба на коли с ДВГ и хибриди от 2035 г.

Натискът върху ЕС расте: За и против забраната за продажба на коли с ДВГ и хибриди от 2035 г. - Tribune.bg
Снимка:
© АРХИВ/pixabay

Германските автомобилни гиганти от доста време сигнализират за сериозните проблеми, с които се сблъскват. Слабото търсене и агресивната конкуренция в Китай са основен фактор за затрудненията. На този фон е Европа преходът към електромобили се оказва по-бавен от очакваното, а високите цени на този тип превозни средства възпират от покупка мнозина потребители.

Натискът върху Европейския съюз да преразгледа плана си за прекратяване на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. нараства. Около това искане са обединени редица големи европейски производители, сред които Stellantis, BMW, Mercedes и Volkswagen, които използваха трибуната на автомобилното изложение в Мюнхен IAA MOBILITY, за да потвърдят своя скептицизъм или открито несъгласие с готвената забрана.

Главният изпълнителен директор на Volkswagen Оливър Блуме коментира, че „100% електрическа мобилност до следващото десетилетие е нереалистична“.

„Имаме нужда от проверки на реалността всяка година“, подчерта още той по време на събитието.

Позицията на европейските автомобилни гиганти срещна сериозна подкрепа в лицето на германския канцлер Фридрих Мерц, който при откриването на изложението призова Европейския съюз за „повече гъвкавост“ в прехода към електромобилите.

Мерц, който оглави правителството през май, заяви, че Германия е ангажирана с прехода към електрическа мобилност, но предупреди, че „Европа се нуждае от интелигентна, надеждна и гъвкава регулация“, предаде АФП. По думите му едностранните политически решения в полза на конкретни технологии са „грешен икономически подход“.

Баварският премиер и негов съюзник Маркус Зьодер беше още по-директен: „Забраната на двигателите с вътрешно горене е грешка. Те все още имат бъдеще. Електрическата мобилност ще се наложи, но Европа има нужда от повече време, за да организира този преход.“

В същото време 150 компании, предимно производители на батерии, оператори на зарядна инфраструктура и доставчици на специфични материали, изпратих отворено писмо до председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен с призив да не отстъпва от плановете за забрана от 2035 г. на продажбите на автомобили с ДВГ в ЕС.

Някои производители на автомобили също са подписали писмото. Сред тях са Volvo и Polestar.

Те призовават Европейската комисия да предприеме „по-смели действия за осигуряване на индустриалното лидерство на Европа в областта на електрическата мобилност“.

Авторите на писмото изтъкват като основна причина за своят призив инвестициите, равняващи се на стотици милиарди евро, които вече са направили в нови проекти в синхрон с целите за нулеви емисии и въглеродна неутралност. Те подчертават, че са създали и над 150 000 нови работни места.

Компаниите настояват за по-смела и координирана стратегия от страна ЕС, както и за развитие на производството на батерии и осигуряване на суровини.

В писмото съдържа и призив за обмисляне на по-адекватни стимули за покупка на електромобили, които да бъдат съгласувани между държавите членки.

Анкети